שאל את הרב

עונש בעולם הבא

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 19/04/17 22:56 כג בניסן התשעז

שאלה

זה נכון שבעולה"ב אנשים שעברו עבירות ולא חזרו בתשובה אז נותנים בהם חיים בשביל להעניש אותם על מה שהם עשו? זה מספיק לחזור להיות דתי רגיל אם אני לא רוצה לקבל עונש אחרי המוות או שצריך להפוך לחרדי בשביל ההנ"ל ?

תשובה

שלום וברכה,

אנשים שחטאו, קלקלו והתקלקלו צריכים לעבור תהליך של מירוק החטאים. כאשר מדברים על העונש בעולם הבא רגילים לחשוב במושגים מאוד גשמיים כגון אש וכד´ ובכלל מציירים את הגהינום כמו שהוא מצוייר אצל הנוצרים.

אך אין הדבר כך, הרעיון של הגהנום הוא יצירת כפרה על מה שהאדם לא הספיק לתקן או לא היה יכול לתקן בחייו, במשמעות זו הגהנום הוא כעין מכונת כביסה רוחנית. אם כך, מה עם הביטויים ביחס לאש הגהנום וכד´? - יש להסביר זאת כך, נניח שאדם נתפס במעשה לא טוב שעשה, בשניה הראשונה הוא מרגיש תחושת אשם ובושה חזקים מאוד. עכשיו, ניקח את האדם הזה ונציב אותו מול אלוקים, כאשר הוא מודע לכל מה שעשה ולהשלכות של מעשיו - דבר זה כל כך כואב לו עד שאפשר לתאר זאת כעין אש שאוכלת אותו (לפי דעתי הסבר זה מתיישב היטב גם עם שיטת ר´ יוסף אלבו בהסבר העניין בספר העיקרים וגם עם שיטת הרמב"ן בשער הגמול שבספר תורת האדם).

כעת ניתן לגשת לשאלתך. התשובה הפשוטה ביותר לשאלתך היא: לחזור בתשובה. למה הכוונה? - להתחרט על חטאי העבר, להתוודות על החטא (במהלך התפילה יש מקומות המיועדים לכך) לקבל לעתיד לא לעבור עליהם וליצור לעצמך איזושהי תוכנית פעולה כיצד לעשות זאת, דבר זה לוקח זמן ומחשבה אבל הכלל שצריך להנחות תמיד הוא מה שלימד אותנו שלמה המלך "שבע יפול צדיק וקם" - הצדיק נופל וקם נופל וקם כל חייו, אבל מה שמבדיל בינו לבין הרשע הוא שהצדיק לא מתייאש, הרשע נופל ונכנע אבל הצדיק נופל וקם.

לפי כל הנ"ל אגע בחלק האחרון של שאלתך, האם מספיק להיות דתי או שצריך להיות חרדי: המושגים דתי וחרדי אינם מושגים של חוזק או חולשה במידת הדתיות של האדם, זה לא סקאלה עליה שדתי = 5 וחרדי = 8. דתיים לאומיים וחרדים נבדלים בהשקפת העולם ביחס למספר סוגיות השקפתיות אבל לא נבדלים במידת הדתיות. לכן, חשוב שהמהלך יהיה המהלך שנכתב קודם, והיה והשקפת העולם החרדית מתאימה לך יותר, אמץ אותה, והיה והשקפת העולם הדתית מתאימה יותר - אמץ אותה. על מנת להעמיק בסוגייה זו אני ממליך לך להתחיל עם המאמר של הרב קוק (נמצא במאמרי הראי"ה): למסע המחנות.

ספר מאוד מאוד מומלץ שעוזר מאוד בליווי התהליך הוא מסילת ישרים. עם זאת אני ממליץ להתייעץ עם רב שמכיר אותך ויוכל לכוון אותך יותר

ככלל, מה שצריך להנחות אותך הוא שברגע שאתה מביע רצון אמיתי להתרחק מעולם החטא אתה כבר לא שייך אליו, הוא כבר לא חלק ממך, ומשם והלאה אלה רק צריך לעסוק בעלייה ממקומך הנוכחי ובהימנעות מכך שהחטא יחזור על עצמו.

כתבות נוספות