שאל את הרב

שאלה

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 14/04/17 13:52 יח בניסן התשעז

שאלה

לילה טוב יש לי שאלה אני מתחזק אבל לא יודע לקרוא טוב בגלל זה אני מביש ללכת בית הכנסת מה אני יכול לעושת אני מאוד רוצה להתחזק אני שמור שבת אני מתפלל בבית

תשובה

מועדים לשמחה.

ראשית תדע לך שאישיותך ומידותיך לא נמדדות לפי הצלחתך בקריאה או בכל פעולה אינטלגנטית זו או אחרת. המידות שלך הם העיקר.

אם בליבך אוהב אתה את הקב"ה ומשתדל אתה להידבק בו - הרי שזה דבר עצום. כותב ריה"ל שיש המתפללים אבל אינם באת מתכוונים וכך הופכת תפילתם להיות כמו ´צפצוץ הזרזיר והתוכי´ היינו שעיקר התפילה היא התפילה המובעת בלב עם הרגש.

תפילה ללא כוונה כגוף ללא נשמה.

אמנם עצתי אליך ללכת לבית כנסת המתפלל בנוסח עדות המזרח, שם נוהגים להתפלל את כל התפילה הקול רם, בדיוק מהטעם הזה. גם אם מנהג עדתך אינו מעדות המזרח ניתן להתפלל בנוסח זה, ולנוחותך כדאי שגם אתה תתפלל בנוסח זה, ומובא בשם האר"י שלכל נוסח מנוסחי התפילה השונים יש יסוד, וישנם יב´ שערים ברקיע שבהם עולות התפילות השונות, ולכן כל אחד צריך להמשיך ולהתפלל כמנהג עדתו, אולם נוסח עדות המזרח הוא המכוון שבכל הנוסחים והוא עולה ובוקע את כל הרקיעים והשערים. ראוי לציין כי האר"י ז"ל אע"פ שהיה אשכנזי היה מתפלל עם הספרדים.

לכן טוב שתלך לבית כנסת כזה שיש מי שקורא את התפילה בקול רם, ובכך תלמד גם את התפילה והיא תהיה שגורה על פיך, ותוכל להתפללה בעל פה.

מעבר לכך ראוי לציין כי עצם ההגעה לבית הכנסת, היא מצווה גדולה מאוד ועל כגון זה נאמר במשנה: ´ההולך ואינו עושה - שכר הליכה בידו´. זאת ועוד ההקשבה לחזן גם אם אינך אומר כלום היא מצווה גדולה בפני עצמה, ומצווה גוררת מצווה.

בהצלחה רבה. אל תבוש ואל תחת כי עמך ה´ אלוקיך בכל אשר תעשה.

כתבות נוספות