שאל את הרב

חלוקת כספי צדקה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/03/17 14:50 כט באדר התשעז

שאלה

שלום.

האם ההלכה מתירה שחלוקת כספי צדקה תעשה על ידי אדם יחיד אשר יחליט למי לתת והוא בעצמו גם יבצע את הנתינה?

הניתן למצוא דעה כזו שנתקבלה כהלכה פסוקה? או שמא אין כל אחיזה הלכתית לנוהג זה ואין לאפשר מצב כזה בציבור המעמיד את כספו למטרת צדקה?

אודה על מענה מהיר שכן חלוקת קמחא דפסחא על הפרק.

אלי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

לכאורה התשובה לשאלה זו פשוטה. ההלכה קובעת (שו"ע יו"ד רט,ג) שקופה מתחלקת לפחות על ידי שניים, כי היא כמו דין, וחובה לבדוק כל עני מה הוא צריך ומה אינו צריך.

אולם בסעיף ד ההלכה מחריגה מצב, בו הנותנים נתנו על דעת שגדול העיר יחלק לבדו. עולה אפוא כי יש מצבים, שבהם התורמים עצמם מקבלים על עצמם שאחד יחלק לפי הכרתו. השאלה היא כמובן האם התנאי שיהיה זה גדול העיר הוא תנאי הכרחי, או שההלכה דיברה בהווה, ולמעשה משעה שהוסמך גבאי הצדקה על ידי הנותנים – הוא רשאי לחלק לבד.

על כן, נראה כי הדבר הנכון הוא לעשות כך: אם לא נאמר דבר לנותנים – חייבים לחלק בשניים; אם נאמר לנותני הצדקה כי החלוקה תיעשה על ידי אדם אחד, והם נתנו מתוך "הסכמה מדעת" שאכן כך יהיה – מותר לגבאי אחד להיות המחלק.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות