שאל את הרב

חלום של מוות

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 19/04/17 18:10 כג בניסן התשעז

שאלה

היי

לפני כמה ימים במהלך הלילה חלמתי את החלום הבא:

את התחלת החלום אני לא זוכר, בהמשך החלום חלמתי על כך שאמא שלי הלכה על הדופן החיצוני של המרפסת שלנו בבית ואני הייתי לידה, היא לא הצליחה להחזיק את עצמה ועמדה ליפול ואני ניסיתי להחזיק אותה שלא תיפול מהמרפסת והיא אמרה לי להיכנס לתוך הבית כי היא הולכת ליפול והיא לא רוצה שאני אראה את זה וגם מתי שהיא תיפול כל המרפסת שלנו תיפול ביחד איתה ואז נתתי לה נשיקת פרידה ונכנסתי לבית והיא נפלה ומתה ואני התעוררתי מהחלום.

האם יש הסבר למה חלמתי חלום על מוות על קרוב משפחה מדרגה ראשונה שלי?

החלום הזה באמת הפחיד אותי, האם יש לזה משמעות?

תשובה

התשובה התקבלה מהרבנית שורלה רוזן, מנהלת תכנית ´מתיבתא´ ללימודי גמרא מתקדמים במתן ירושלים.

שלום וברכה

במסכת ברכות דפים נה - נו מופיעות התמודדויות שונות של חכמים עם חלומות ופתרונם. משלל הסיפורים והאמירות אפשר להעלות כמה הצעות עיקריות שתוכל להיעזר בהן בהתמודדות עם הרגשות המבלבלים שעורר בך החלום.

רב חסדא, שפותח את הסוגיה, מלמד אותנו שחלום שלא נפתר (שלא ניתן לו פירוש), הוא כמו איגרת שלא נקראה. כלומר, פתרון החלום הוא מה שיוצר את משמעותו. רב חסדא מוסיף ואומר שחלום רע עדיף על חלום טוב (!), משום שהוא מביא את האדם להרהורי תשובה.

נראה שרב חסדא אינו ממהר לחפש פתרונות לחלום – גם לא לחלום טוב, וגם לא לחלום רע, משום שעדיף שהחלום יישאר בעולם החלומות, ואנשים יחיו את חייהם המציאותיים ולא יושפעו יותר מידי מחלומות מסוג זה או אחר.

הסוגיה ממשיכה ומציעה בשם רבי יוחנן שאדם הרואה חלום ונפשו עגומה ממנו, נכון שיעשה מה שמכונה "הטבת חלום" בפני שלושה אנשים. ב"הטבת חלום" אומרים לשלושה אנשים שחלמתי חלום טוב - בלי לספר בכלל מה היה בו! ושלושת האנשים יענו ויאמרו שלוש פעמים: ´טוב הוא וטוב יהיה, הקב"ה יעשה אותו טוב, שבע פעמים יגזרו עליך מן השמים שיהיה טוב, ויהיה טוב´.

הרב עובדיה יוסף זצ"ל מסביר ששורש הדבר שהטבת החלום מועילה, הוא משום שפתרון החלום במציאות, תלוי בפתרון החלום שיפתרוהו בני אדם, כמו שאמרו בגמרא (ברכות נה:), כל החלומות הולכים אחר הפה, כלומר, אחרי הפתרון. ומכיוון שאומרים לו שחלום טוב חלם, הדבר משפיע להיטיב את החלום.

השו"ע (או"ח רכ א) מביא זאת להלכה: ´החולם חלום רע, יבוא בשחרית בפני שלשה מידידיו ויאמר את נוסח ההטבה´.

הייתי מציעה שתעשה הטבת חלום. גם אם לא אמרת לשלושה מידידיך בבוקר מיד שאחרי החלום, עדיין לא מאוחר לעשות זאת.

אנא ראה בסוף התשובה לינק לנוסח הטבת חלום.

כמובן שיש זווית נוספת, והיא הצד הפסיכולוגי האישי של כל אחד ואחת, שגורם לנו לחלום חלומות מסוימים. לעיתים, החלומות מצביעים על דברים רעים שאנו חוששים שיקרו או דווקא דברים טובים שאנו מייחלים להם והחלומות אינם מספרים או חוזים אירועים ממשיים. לכן במקומך, הייתי שואלת את עצמי האם השתנה משהו בקשר בינך לבין אמא? האם לאחרונה יצאת מהבית (אולי לפנימיה?), האם לא קרה דבר אלא אתה עובר משהו, או חל איזשהו תהליך משמעותי בחייך שאמך אינה חלק ממנו? כמובן שאין אלו בבחינת הצעות לפתרון החלום אלא ניסיון להבין מה מטריד אותך שיכול לגרום לחלום כזה בלילה ולהציע שיחה עם בן משפחה קרוב (לא אודות החלום דווקא אלא על שינויים בחיים) או אפילו עם אמא.

מקווה שדברי היו לעזר

חלום טוב ראית

כל טוב

שורלה

http://www.hidabroot.org/question/27788

כתבות נוספות