שאל את הרב

שם לבת

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 20/04/17 00:32 כד בניסן התשעז

שאלה

שלום רב

ידוע ששם של תינוקת משפיע לאורך חייה לכן רציתי להתייעץ

בראשי 2 שמות והייתי רוצה לדעת אם אילו שמות טובים

נאיה (=נא יה - האדרת ה´ מתנה )

תיאה (=מתנה מה´, /צמח שהיה בבית המקדש)

אשמח לדעת אם אלו שמות טובים או שעליי ללכת לכיוון אחר

אשמח להמלצה

תודה

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית יפית קליימר ראש שלוחות משואות של המכינה הקדם צבאית "צהלי"

שלום לך,

הרבה מזל טוב להולדתך בתך, תינוקת בבית זה דבר משמח!

אכן במקורותינו נתינת שם היא דבר בעל חשיבות לא מועטה, והרי שמנו ילווה אותנו לאורך חיינו, ואין הוא רק אמצעי זיהוי. הדבר המושכל הראשון שעושה האדם בגן העדן הוא נתינת שמות לחיות(ראי במדבר רבה פרשה יט). ועוד, אומרים חז"ל (מסכת ברכות דף ז עמוד ב) "מנא לן דשמא גרים? (שהשם גורם/משפיע?)- אמר רבי אליעזר דאמר קרא: (תהלים מו) "לְכוּ חֲזוּ מִפְעֲלוֹת ה´ אֲשֶׁר שָׂם שַׁמּוֹת בָּאָרֶץ", אל תקרי שמות אלא שמות". כלומר- שם הוא זהות, שֵם האדם משפיע על מהותו ותכונותיו של האדם ומוסיף האר"י הקדוש [שער הגלגולים, כג] שכל שם שקוראים ההורים לילדם אינו במקרה, אלא הקב"ה שם בפיהם את השם, ודורשים על כך מדברי בן עזאי במשנה ביומא: "בשמך יקראוך, ובמקומך יושיבוך, ומשלך יתנו לך. .." (פרק ל"ח, א´), וכנראה שמקור הרעיון הוא מהמכילתא [בא, טז] על המקרא ´קדש לי כל בכור´, שהקב"ה מכריז על כל שם למעלה, ואביו ואמו קוראים לו למטה כלומר, בנתינת שם נזרק ניצוץ של נבואה בהורים והוא אינו ניתן באקראי. ולכן ראוי להקדיש תשומת לב רבה לנתינת השם לילדנו.

שאלת אם שני השמות שחשבת עליהן הם "שמות טובים", אין בדבר הכרעה חד משמעית. ´שם טוב´ יכול להיות ענין של טעם ופרשנות. אני מניחה שעבור רוב האנשים שם טוב הוא שם שמזכיר להם זיכרון יפה, מקום או הרגשה. או שם שלפי אמונה מסוימת יש לו משמעות מיוחדת.

השם שתתנו לבתכם צריך להיות קודם כל שם שאתם אוהבים, שם בעל משמעות עבורכם, שירגיש לכם טבעי וטוב איתו.

השם הראשון נאיה, נאה הוא, משלב בקשה עם שם ה´ וקרוב יותר לאוזן העברית.

השם ´תיאה´ הוא שם לועזי מוכר, ומשמעו אלה. תיאה היתה אחת מ12 הטיטנים במיתולוגיה היונית וכן שם של מלכות במצרים העתיקה. אלה זהו גם שמו של עץ ארץ ישראלי ידוע. אם לכם המובן ברור ומקובל ועליו תחשבו כשתקראו בשמה אין מניעה לקרוא לילדה בשם זה.

בין כך ובין כך יש לזכור שמעשיו של האדם הם המכוונים את דרכו בחיים ובידיו של האדם לטעת משמעות וליצור לעצמו את שמו האמיתי הנבנה מהתנהגותו ומעשיו.

מזל טוב,

ברכה והצלחה וחיים טובים

יפית

כתבות נוספות