שאל את הרב

הבדלה על בירה

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 20/03/17 11:37 כב באדר התשעז

שאלה

שלום הרב.

רציתי לשאול על הבדלה על בירה.

במוצאי שבת לא היה יין פתוח ויש לנו בירה בבית האם אפשר לעשות הבדלה על הבירה . בגלל שבמשך השבוע היין יתקלקל וזה יהיה בל תשחית.

אפשר לדעת את התשובה לעניין לפי מינהג הספרדים?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

ניתן לעשות הבדלה על משקה ´שכר מדינה´ הכולל גם בירה לבנה. אולם, יש לכתחילה להעדיף יין וניתן לשמור אותו סגור במקרר. כך אצלנו במקרר, היין נשמר לפחות חודשיים לאחר פתיחתו.

בברכה

יוגב כהן

הר ברכה

מעתיק את סיכום הנושא מפניני הלכה

********************

מצווה מן המובחר להבדיל על היין, שהוא המשקה החשוב ביותר, שהוא מזין ומשמח, וכששמחים בו שמחה של מצווה יש בו סגולה שהוא מגלה את הפנימיות הטובה שבישראל. ואמרו חכמים (שבועות יח, ב), שהמבדיל על היין במוצאי שבתות – יזכה להתברך בבנים.

אך כשאין יין, אפשר להבדיל על ´חמר מדינה´ (יין המדינה). היינו על משקה חשוב שרגילים לשתות באותה מדינה כפי שרגילים לשתות יין (שו"ע רצו, ב). לדוגמא, בהרבה ארצות רגילים לשתות בירה לבנה, ובכל אותם המקומות, כיוון שהבירה חשובה עבורם, אפשר להבדיל עליה, ובמקום לברך ´הגפן´ יברכו ´שהכל´.

מי שיש לו יין אך הוא מעדיף לשתות ´חמר מדינה´, יש אומרים שהואיל ויש לו יין אסור לו להבדיל על ´חמר מדינה´ (ר"ח, רשב"ם), ויש אומרים שבכל אופן אפשר להבדיל על ´חמר מדינה´ (רמב"ם, סמ"ג). למעשה, גם מי שאוהב יותר בירה לבנה, כל זמן שגם היין טעים לו, נכון שיבדיל על יין, ואם ירצה – יוכל להבדיל על ´חמר מדינה´.

גם וודקה או ערק נחשבים ´חמר מדינה´, אלא שמפני חריפותם קשה לשתות מהם כמות של ´מלא לוגמיו´ (כ-50-55 מ"ל). ומי שיכול לשתות מהם כ´מלא לוגמיו´, יכול להבדיל עליהם.

נחלקו הפוסקים, האם כדי שמשקה יחשב ל´חמר מדינה´ צריך שיהיה בו אלכוהול. לדעת המקילים, כל משקה שאפשר לכבד בו אורחים חשובים, ואנשים נוהגים לעיתים לשבת בחברת ידידים ולשתות ממנו, הרי הוא נחשב משקה חשוב, ואפשר להבדיל עליו. לפיכך, אפשר להבדיל על קפה, תה ובירה שחורה, וכן אפשר להבדיל על מיץ תפוזים או תפוחים טבעי. אבל אין להבדיל על מיץ ממותק ושאר משקאות קלים כמיץ אשכוליות וקוקה-קולה, מפני שאינם משקאות חשובים, אלא משקאות שרגילים לשתות כדי להרוות את הצימאון. ויש מקילים להבדיל גם עליהם, הואיל ואפשר לכבד בהם אורחים חשובים.

ולדעת המחמירים, רק משקאות משכּרים, שיש בהם אלכוהול, נחשבים ´חמר מדינה´, שהם משקאות שאנשים מתכנסים לשתות במסיבת חברים. אבל שאר המשקאות, אינם חשובים כל כך ואין להבדיל עליהם. לפיכך, אפשר להבדיל על בירה לבנה ושאר משקאות אלכוהוליים, אבל על קפה או בירה שחורה או מיץ טבעי אין להבדיל.

למעשה, יש להחמיר להבדיל על משקאות משכּרים, ורק כשאין אפשרות להשיג משקאות משכּרים, אפשר בדיעבד להבדיל על משקאות חשובים שאינם משכּרים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות