שאל את הרב

שם פרטי

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 09/04/17 00:22 יג בניסן התשעז

שאלה

שלום,

אני כותבת את שמי הפרטי עם האות ו והייתי רוצה לדעת האם כתיבת שמי ללא האות ו (אסנת) כמו שרשום בתנ״ך וכמו שרוב האנשים כותבים אותו תביא לשינוי בחיי.

קיימת אצלי תחושה חוזרת של חוסר מוצא, תחושה של חוסר מימוש עצמי ותסכול.

האם כתיבת שמי ללא האות ו יכולה לעזור , או אולי הוספת האות א׳ לשמי השני קרין- קארין.

אשמח לתשובה בהקדם האפשרי

תודה מראש!

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית ג´ני רוזנפלד, מנהיגה רוחנית באפרת

קודם כל, יישר כחך על המודעות העצמית שמוביל אותך לרצון לשינוי בחייך.

לדעתי, מה שבאמת חשוב זה הפעולות שלך לשנות כיוון ולממש את עצמך. שינוי אות אחד בשם כשלעצמו לא יוביל לשום מקום. נסי לשאול את עצמך, למה את מרגישה חוסר מוצא וחוסר מימוש עצמי – האם חל שינוי בחיים שלך לאחרונה שגרם לתחושות אלו? ולמה היית שואפת בהמשך דרכך? ייתכן שיעזור לפתוח את הנושא בשיחה עם חברה טובה או עם קרובת משפחה שלך, כדי להיעזר בחשיבה על איך לשנות את המצב הנוכחי.

אם את מרגישה ששינוי אות אחד בשם שלך הוא רק חלק אחד של תהליך פנימי יותר ארוך, הדבר בהחלט יכול לעזור להניע אותך קדימה.

אנו רואים בתורה שכאשר הקב"ה בכבודו ובעצמו משנה שמות שינוי אות אחת בשם – אברם הופך לאברהם, שרי לשרה, והשינויים האלו באות אחד קטן בעלי משמעות גדולה. וגם שם שינוי האות הוא חלק מתהליך שינוי כללי שמלווה אותו עשייה רבה. אנו גם שומעים על הוספה לשם כאשר משה משנה את שמו של הושע ליהושע (במדבר יג, טז). על פי חז"ל משה הוסיף את האות י´ לשם של יהושע כדי ששם ה´ יהיה בראש שמו, כתפילה שהקב"ה יציל אותו מעצת המרגלים (גמרא מסכת סוטה דף לד ע"ב). ויהושע עצמו הוסיף ופעל רבות כדי להינצל מעצה זו.

לכן במקרה שלך אני חושבת שלשנות משהו בשם כסוג של תפילה על שינוי יותר רחב בחיים שלך הוא מעשה שיכול להיות משמעותי. אולי ראוי ללמוד מהדוגמאות בתורה ששינוי השם קורה בהוספה של אות (או במקרה של שרה בהחלפה של אות), אך לא בהורדה של אות. לכן אולי יש יותר מקום להוספת האות א לשמך השני. אבל זה לא דבר הלכתי נטו, וניתן לשקול איזה שינוי מרגיש לך יותר משמעותי, ואם בכלל לשנות.

המדרש אומר "שלשה שמות נקראו לו לאדם, אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראין לו בני אדם ואחד מה שקונה הוא לעצמו, טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו" (מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויקהל סימן א).

אני מברכת אותך שתזכי באמת לקנות לעצמך שם בעולם, כחלק מתהליך יותר רחב של מימוש עצמי (עם או בלי השינוי בשמך). בהצלחה רבה!

ג´ני רוזנפלד

כתבות נוספות