שאל את הרב

שינוי שם

חדשות כיפה משיבת נפש, רבניות בית הלל 15/03/17 06:31 יז באדר התשעז

שאלה

שלום וברכה,

מזה כחצי שנה שאני נושאת עימי שם פרטי חדש שהחלפתי על דעת עצמי במשרד הפנים. אני מרגישה שיש לזה השפעה רעה על אופן התנהגותי,

גם הסביבה שלי לעיתים סולדת מימני מכיוון ונהייתי ביקורתית, שלילית, חסרת סבלנות. והייתי אישה כל כך סבלנית ונעימה לפני כן, אני רוצה לחזור לשמי. מה עליי לעשות? בנוסף הבנתי שעליי לפנות לשר הפנים לאישור השינוי מכיוון ששם תוקפו ל7 שנים, אני מאוד מקווה שהתהליך קצר כדי שבמקומות שונים יראו את שם הולדתי.

ומבחינה רוחנית? התהליך תקין?

אשמח להשבה בדחיפות.

תודה.

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית יעל שמעוני, מנהלת ´משיבת נפש - נשות תורה עונות כהלכה´

שלום רב,
אני שומעת את הדחיפות שבשאלתך, בואי נעצור רגע יחד.

אני שומעת ממילותיך כי רצית בשינוי/ תנועה רוחנית, רצון זה הביא אותך לשינוי השם בתעודת הזהות. ואכן אחרי השינוי החיצוני של שמך את חווה כבר כמה חודשים תחושה של שינוי פנימי - אולם לא בכיוון אליו שאפת.

בואי נפריד רגע בין שינוי השם לבין השינוי שאת חשה בעצמך.
בני אדם משתנים מסיבות רבות. רצף החיים מזמן לנו שלל גורמים המשפיעים עלינו: מקום מגורים ועבודה, משפחה, חברים ואפילו פנצ´ר בגלגל, ועוד ועוד. גורמים חיצוניים כמו אלה מניעים בנו לעיתים שינוי פנימי.

לצד השינויים אשר נובעים מבחוץ ומשפיעים על הפנימיות, יש גם תנועות פנימיות ספונטניות בתוך הנפש, וביניהן הרצון להשתנות ולגדול מבחינה רוחנית. רצון זה הוא רצון מבורך. אין הוא תלוי דווקא בשינוי חיצוני של שם, לבוש, או מקום מגורים.

השינויים שאנו חווים הם פעמים לטוב ופעמים גם לכיוונים לא צפויים ואפילו מאכזבים. אדם רגיש עם דרישות רוחניות גבוהות עשוי לכאוב מאוד תהליכים אלו.
בחודשים האחרונים את חשה בשינוי שאינך שמחה בו. סיבותיו של שינוי זה כנראה מורכבות ממספר גורמים. חשוב לזכור שתהליך השינוי שאת עוברת לא הסתיים ולא התקבע: כמו שקיים שינוי בכיוון אחד כך גם יכול להתקיים שינוי בכיוון אחר. זכרי שיש בכוחך להשתנות גם ללא קשר לשמך. הקב"ה נתן ביד האדם את היכולת לבחור בחירה חופשית ולפעול בנפשו, וכאשר חכמים לאורך הדורות התייחסו לכוח זה הם לא תלו אותו בהכרח בשינוי חיצוני. האישה שהיית – הסבלנית והנעימה - עדיין קיימת, ותוכלי לחזור אליה. היא את.
ברשותך נשוב לשאלה על שמך. שאלת האם לשוב לשמך הראשון. לשוב לשם הראשון זו תנועה עדינה שיכולה להרגיע את המתח ולאפשר לך לחשב מסלול מחדש, ונראית לי תנועה נכונה. אולם הייתי נמנעת מלחפש שמות נוספים ואחרים.
הבעת חשש מכך שאם תחזרי לשמך המקורי, יווצר פער בין הכתוב בתעודת הזהות לבין השם שלך, ויתכן שתיקון מצב זה יהיה תהליך שיקח מן. גם אם זה אכן ייקח זמן , אל תתני לכך להעיק עליך. אצל אנשים רבים, מסיבות שונות ומשונות, קיים הבדל בין השם בו הם נקראים בחברה לבין השם הפורמאלי אשר רשום בתעודת הזהות. זה אינו מצב חריג או בעייתי, ובע"ה גם דבר זה יבוא על מקומו בשלום.
אם את חשה עדיין מתח גדול סביב נושא השמות ותחושה של זרות ואי נחת עם עצמך, אל תישארי לבד עם תחושות אלו. שתפי מי שיכול/ה לתמוך בך בקרב המעגלים הקרובים אליך, מי שמכירה אותך ואת הסובלנות והנעימות והטוב שבך. זכרי שעל נשים רבות עוברים תהליכים של שינוי, והתמיכה של אדם קרוב היא חשובה מאוד עבור כל אחת שנמצאת בתקופה כזו.
מחזקת אותך, ומקווה שתמצאי נחת בשמך בקרוב ממש,
יעל

כתבות נוספות