שאל את הרב

איך להתקדם ולהיות שלמה ושמחה עם עצמי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/03/17 00:44 ט באדר התשעז

שאלה

אומרים לי תמיד שמי שיש לו אמונה, יש לו שמחה פנימית ושלווה ושלמות פנימית מאוד טובה. אבל, אם יש לי אמונה ואני יודעת שהכל מהקב"ה אבל הרבה חוטאת ומנסה הרבה להשתדל שלא לחטוא אבל לפעמים לא משתדלת מספיק, איך יכולה להיות לי שלמות פנימית ושמחה? זה ממש קשה כל הזמן להשתדל והמון פעמים אני מרגישה שאני לא משתדלת מספיק, בכנות.. שאני יכולה הרבה יותר ובאמת לא משתדלת.. ואז אני כל הזמן במירוץ כזה של לנסות יותר לכוון בתפילה ולקיים מצוות, ובגלל זה אין לי כ"כ נחת.. גם אם יש לי אמונה, אין לי נחת כי אני יודעת שאני יכולה יותר וזה באשמתי שאני חוטאת, ומצד שני מאוד מאוד קשה לי לעשות הכל ממש טוב. באמת שאין לי מושג איך להגיע לאמונה ואושר פנימי. שאני אהיה באמת שמחה כל היום בהשם, בלי ייסורי מצפון.. מקווה שהבהרתי את עצמי טוב.. תודה רבה ממש! אתם ממש עוזרים לי!!

תשובה

שלום יקרה,


את רוצה להגיע לשלווה פנימית, את רוצה לשמוח ואת רוצה לא "לחטוא", משום מה את מקשרת את המשתנים הללו למשוואה אחת שבה הגורם האחרון משפיע על השניים הראשונים. מי אמר שהם קשורים? מי אמר ששלווה פנימית תלויה בכך שאינני חוטאת?

תרשי לי לפני שנדון בעניין זה להביע את התפעלותי מרצונך המתוק לעלות מעלה מעלה, גם כשקשה וגם כשהרצון הזה בא על חשבון רצונות אחרים שיש לך. הלוואי שתמשיכי לרצות להתקדם עוד ועוד בכל התחומים.


חשוב להזכיר כי אנחנו לא מלאכים! נולדנו כבני אדם ולא מצופה ממנו לחיות כמלאכים שאין להם יצרים ותאווה אלא מצופה ממנו להשתדל לשלוט עליהם. יתרה מכך, אדם לא יכול להיות אף פעם מושלם מפני שיש אינסוף להתקדמות שלו בעולם הזה, יש אומרים שהסוף של ההתקדמות היא מוות. לכן השאיפה למושלמות מלאה לא נכונה, אלא השאיפה היא להתקדם עוד ועוד כמה שאני יכולה בגורמים הנתונים לי. תמיד יש עוד, נכון, אבל זה מה שאני יכולה כרגע.
פה מתקשר האושר שהזכרת אותו, השמחה והשלווה של האדם אינן קשורות בחטאים ועד כמה אני "צדיקה" אלא בקבלה שלי את עצמי: אם אני אוהבת את עצמי, אם אני עושה את מה שאני יכולה ואם אני מבינה שעשיתי את כל יכולתי. [שלמות פנימית היא ההבנה שעשיתי את כל יכולתי.] כמובן שדרושה כאן כנות פנימית עם עצמי, אם עשיתי לדעתי את כל המאמצים שיכולת לעשות. רצוי גם להשתמש כאן במידת הרחמים מפני שאיננו יודעים אף פעם בוודאות מתי עשינו את כל המאמצים הנדרשים אך להשתמש בה במידה הנכונה המתאימה לסיטואציה הקיימת ולתנאים הקיימים. לפיכך ייתכן ש"אחטא" ואהיה שלמה עם עצמי כי עשיתי את כל יכולתי כדי לא לחטוא.

קשור ולא קשור לעניין הזה, שמעתי מהרב אלישע וישליצקי דבר ששינה את תפיסתי על עבודת ה´. באדם המודרני יש סתירה. מצד אחד, הוא רוצה מאוד להצליח אך מצד שני, הוא לחוץ מאוד להצליח. וכך מרוב שהאדם עסוק בתוצאות, הוא לחוץ ומכווץ ולא נותן לעצמו מקום לפעול כפי שהיה רוצה. ה´ לא הפקיד בידינו את מפתח הלחץ ואת מפתח התוצאות אלא את מפתח ההשתדלות ולכן העיסוק בתוצאות הוא החמצת העמל וזה לא מה שה´ רוצה מאתנו. ה´ לא בודק כמה התפללתי אלא האם ניסיתי להתפלל בכוונה? מה עשיתי בשביל להתפלל בכוונה? אפשר לומר אפילו שאם היינו משוחררים ממבחן התוצאה, היינו עמלים באמת ואולי גם משיגים את מבוקשנו.

עד כה דנו כיצד להגיע לשלמות פנימית. מה עם היכולת להתקדם? לא לחטוא? בשביל להתקדם בחיים בכל דבר וגם בעבודת ה´ צריך ללמוד, לקבוע מטרות ויעדים וסימון דרכי פעולה.
ללמוד. ביהדות ובכל דבר בחיים ככל שאני יותר לומדת את הנושא, אני מתקשרת אליו ורוצה בו. למשל, ככל שאני לומדת יותר על לשון הרע אני מגבירה אצלי את הרצון לא לדבר לשון הרע.
קביעת מטרות ויעדים. באמצעות הלימוד אני מגלה לאן אני שואפת ואת הרצונות שלי ואני יכולה לקבוע לי מטרות, למשל אחרי שלמדתי על לשון הרע, טבעי שארצה לקבוע לי כמטרה - לא לדבר לשון הרע.
סימון דרכי פעולה. יש לי רצון גדול, לא לדבר לשון הרע, מה הלאה? איך אני מבטאת את הרצון הזה בפועל? קובעת לי סדרים וכללים מעשיים בצורה הדרגתית, למשל בהתחלה אקבע שלא אדבר לשון הרע שעה ביום או שלא אדבר עם/על האנשים מסוימים לשון הרע, ואחרי שאני רואה שאני עומדת בכך אוסיף עוד לכללים שלי.
גם כאן דרושה כנות פנימית כדי לקבוע מטרות שמתאימות לי ובייחוד לקבוע שלבים שמתאימים למצבי הנוכחי ולא לקפוץ לשלבים גבוהים יותר שאינם מתאימים למצב שלי.


מי ייתן ותתקדמי ללא הפסקה בעבודת ה´ בשמחה ובנחת.


מוזמנת לשאול ולהגיב על הדברים במייל שלי או באתר.

כל טוב,
רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות