שאל את הרב

יציאת מצרים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/03/17 23:33 ו באדר התשעז

שאלה

מישהו אמר לי "איך התנ"ך אמין היסטורית שעם ישראל יצא ממצרים והלך לארץ ישראל שבאותה תקופה הייתה תחת שליטה מצרית! "

אבל בכענן לא היו עמים שונים שמהם כבשנו את ארץ זבת חלב ודבש ? איך הארץ הייתה בשליטה מצרית ? הא ?

תשובה

שלום וברכה

הניסיון לעמת את מה שמסופר בתנ"ך על יציאת מצרים ובין מה שקרה "באמת" – נראה בעיני מגוחך, ואיני עוסק בו.
וזאת משתי סיבות: הראשונה היא השחצנות בקביעה שאנו יודעים לומר מה קרה "באמת" לפני 3500 שנים, מי שלט ואיפה שלט וכיצד שלט וכדו'. היומרה לקבוע שארכיאולוגיה ודומיה הם מדע מדויק – נראית בעיני בלתי סבירה, עד שאין בכוחה לערער על שום דבר משמעותי.
השניה היא הטענה כי יש לראות בתורה ספר היסטוריה במובן המקובל שלנו למושג היסטוריה. התורה אינה ספר היסטוריה, אלא היא תורה – המלמדת אותנו דרך ההיסטוריה על הנהגת ד' ועל מצוותיו. הדוגמה הקיצונית ביותר היא עמדה (אמנם, אחת בלבד) בחז"ל ש"איוב לא היה ולא נברא", שמלמדת על ייחודו של התנ"ך ושל סיפוריו. על כן, אני מציע לעזוב את הסוג הזה של שאלות, כי הוא לא מוביל לשום דבר.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות