שאל את הרב

הדגשת אותיות בכ"פ

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 01/03/17 17:44 ג באדר התשעז

שאלה

לכ' הרב יצחק שלום,

קיצור שו"ע כותב בעניין ק"ש שאין לבטא אותיות דגושות כרפויות, ורפויות כדגושות. להבנתי הוא מתכוון להכפלת האות (כמו בשאדה בערבית) ולא לאותיות בכ"פ, או בג"ד כפ"ת, בהן לכל אחת צורות דגושה ורפויה. זה נכון?

אגב, רק בחצי מאותיות בג"ד כפ"ת במבטא הנפוץ בישראל כיום יש אפשרות להבדיל בין דגושה לרפויה במובן האחרון.

אז לגבי כל האותיות חוץ מבג"ד כפ"ת, אני מבטא בהכפלה. זה טוב?

ומה לעשות עם אותיות בכ"פ? אם ניקח אם ב' כדוגמא, ב בלי דגש נהגית כ-V באנגלית, אז אין בעיה. אבל ב' עם דגש, האם עליה ליהגות כ-B באנגלית, או כ-B מוכפלת?

אני מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי היטב. השאלה מתייחסת בעיקר לקריאת שמע אך גם לקריאה בתורה ובכלל, הגייה נכונה עפ"י המסורת.

אם לא קשה אנא ציין את מסורת אבותיך - אשכנזי, מרוקאי וכו'.

תודה מראש!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה.
1. אכן הפוסקים ומרן השו"ע ושאר האחרונים מחייבים הדגשת האותיות הדגשות והרפיית האותיות הרפויות.
מדובר על כל אות ואות כפי הדגשה, היינו בגד כפת כראש מילה בדגש, ושאר הדגשים, כגון בשכבך שיש דגש באות ב'.
2. נכון שבהגיה הנהוגה כיום אין הפרש בין דגושה לרפויה במחצית מאותיות בגד כפת, אולם אין זה אומר שאין הבדל אמיתי. כיום מי שלא יודע כיצד להדגיש ולרפות והוגה כמו שמקובל בוודאי יצא ידי חובה אולם מי שיודע ויכול לעשות כן. יש להעיר כי בהגיה של עדות המזרח כגון מרוקו חלב, לוב וכד' ובעיקר ההגיה הבבלית או התימנית יש הבדל בין כל האותיות.
3. ב עם דגש היא כמו האות B, כמובן בהתאם לניקוד.
4. קריאת שמע זה העיקר. ברור שיש להקפיד למי שיכול גם בקריאת התורה ובתפילה.
5. אני יהודי ממוצא ספרדי עיראקי, אולם אין מחלוקת בדברים אלו בין כל הפוסקים, שרבים טוענים שההגיה התימנית היא היותר מקורית.

בברכה רבה,

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות