שאל את הרב

מתייגי השבוע
שאל את הרב שאל שאלה

קריאת מגילה של נשים

תוכן השאלה:
רציתי לשאול. בקהילה שלנו יש בכל שנה קבוצה של נשים ששומעות מגילה מאישה שקוראת.
מצד אחד זה נראה לי מיוחד וחווייתי אבל מצד שני יש לי תחושה לא טובה עם זה.
אשמח לשמוע מה אתה חושב על זה? זה בסדר?
תודה

תוכן התשובה:
שלום
בשאלה הזה כבר נכתב הרבה בשנים האחרונות באינטרנט, ולכן אני רוצה להתמקד במספר נקודות למחשבה -
א. ישנם פוסקים מרכזיים שסוברים שבקריאה שכזאת לא יוצאים ידי חובה.
בעל המשנה ברורה כותב "אבל לנשים רבות אין האשה מוציאן".
הרב מרדכי אליהו זצ"ל אמר למי ששאל אותו, שאשה לא תקרא המגילה לצבור נשים להוציאן ידי חובה. והוסיף, שאף בדיעבד יש להחמיר בכך.
האם נכון במצווה יקרה שכזו לקחת "סיכון" שכזה?
ב. גם אם נאמר, שיש דברים שבהם אנחנו לא פוסקים דווקא לפי הפוסקים המרכזיים שהוזכרו לעיל, צריך לחשוב מדוע מה שנהג בכל הדורות בעם ישראל היה כזה שבו נשים לא קראו את המגילה, ובטח שלא לפני ציבור רחב של נשים. התופעה הזו והתפשטותה היא של השנים האחרונות, וכנראה לא סתם. עובדה היא, שגם המביאים ראיות שאין איסור בדבר, לא יטענו שזו הייתה המציאות הנהוגה בעם ישראל מדורי דורות. האם זהו מקרה? והרי למנהג ישראל יש כח משמעותי, שפעמים רבות משפיע על הכרעת ההלכה. אז כיצד ניתן בכזו קלות לשנות את הנהוג בעם ישראל?
ג. גם אם נאמר שיש מקום מסוים להתחדשות, ומצינו בהלכה פסקים חדשניים, צריך לדעת שבנושא של חדשנות, ובמיוחד אם הוא נוגע לנושאים שהמשמעות שלהם היא הרבה מעבר לסיטואציה המקומית (כמו למשל בענייננו, שזה נוגע לצניעות, למקומה של האשה ביהדות, ולמגמות שהנושא הזה מצטרף אליהן), הכח לחדש שייך לגדולי הדור (כמו למשל פסיקתו המיוחדת של הרב עובדיה זצ"ל), ולא כל רב יכול להוביל מגמות חדשות בעולם היהדות.
האם מישהו מגדולי הדור עומד מאחורי המגמה הזו ביחס לקריאת מגילה ואומר שהיא נכונה ורצויה?
ד. ביחס לצד החווייתי שכתבת - אכן החוויה היא דבר חשוב בעבודת ה´. אבל היא דבר נוסף, שיש לו מקום להופיע על גבי המציאות הבסיסית שבה האדם מברר לעצמו מה באמת רצון ה´, ומתמסר לכך ללא קשר לחוויה.
לכן, בהתאם לסעיפים הקודמים, על האדם לשאול את עצמו, האם הדבר הזה הוא רצון ה´ ממני, ועל פי זה להכריע האם נכון להשתתף בכך.
בהצלחה רבה ופורים שמח

התשובה התקבלה מהרב אבנר פורת
בתאריך ו אדר תשע"ז

הוספת תגיות

מהן תגיות?
תגיות הן מילות חיפוש המתארות תוכן. התגיות מאפשרות למיין את השאלות ולמצוא אותן ביעילות ובמהירות.
באיזה מילים כדאי להשתמש ליצירת תגיות?
התשובה הטובה ביותר לשאלה הזו היא: לו היית נדרש לחפש שאלה הדומה לשאלה הזו באילו מילים היית מנסה לחפש אותה?
עדיף לא להשתמש בצמדי מילים או במשפטים שלמים כתגיות.

רק חברים בכיפה יכולים להוסיף תגיות לשאלה התחבר

תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. יש לה תחושה לא טובה
יוסי 3/7/2017 1:23:00 PM
והיא בחרה רב שיצדיק את התחושה הלא טובה, זה ממש אחלה של רעיון :) בכל מקרה, יש קצת סתירה בתשובה, אם הרב עובדיה יוסף זצל הוא דוגמא לרב גדול בתורה שהתיר לאישה להוציא את כולם לידי חובה, אז איך אין גדול בתורה שהתיר?

תגובת הרב

הרב עובדיה הובא בתור דוגמא לחדשנות. לא ביחס לנושא הזה

תמונה
2. אם לדייק, אז עד הסוף...
לאברהם סתיו 3/7/2017 3:05:00 PM
"בוויכוח שכבר הוכרע לקולא על ידי גדולי הפוסקים" אין חולק על כך שהרב מרדכי אליהו זצ"ל הוא מגדולי הפוסקים ומסתבר שהוא הכריע לחומרא... מדבריך נשמע שהעניין הוכרע, הוכרע לקולא, ועל ידי גדולי הפוסקים. העניין לא הוכרע, ובהחלט לא לקולא, ולא הבאת פוסק אחד שהכריע (לא אומר שאין) וכדי להגיד שזה הוכרע על ידי גדולי הפוסקים, זה צריך להיות יותר מסתם רוב מוחלט של גדולי (!) הפוסקים. להזכיר: לא כל בחור ישיבה הוא רב, לא כל רב הוא פוסק, ולא כל פוסק הוא גדול ולא כל גדול הוא "הכרעה"...
תמונה
3. מי שציטט באופן מדויק היה הרב פורת
לאברהם סתיו 3/7/2017 5:27:00 PM
עיין שער הציון סימן תרפט ס"ק טו אתה רוצה לטעון שזה רק לכתחילה. זו זכותך אך עליך להביא ראיות. אבל אל תפסול במומך!!
תמונה
4. ולמה להיות יהודים של בדיעבד?
פלונית 3/7/2017 9:00:00 PM
תמונה
5. לא היה כדבר הזה.
שושנה בובליל 3/21/2017 2:09:00 PM
אכן, אמת. לא היה פרוזבול. ומכירת חמץ. והיתר מכירה של שמיטה. הם לא היו וגם עליהם יכלו לומר: "התופעה הזו והתפשטותה היא של השנים האחרונות, וכנראה לא סתם. עובדה היא, שגם המביאים ראיות שאין איסור בדבר, לא יטענו שזו הייתה המציאות הנהוגה בעם ישראל מדורי דורות. האם זהו מקרה?" ולמרות זאת לא כך נטען. למה? לימדוני רבותי שהקב"ה כתב את התורה וידע ראשית ואחרית, ואם הוא לא אסר משהו - סימן שהוא מותר ועל כן חכמים השתמשו בלקונות מסוגים שונים כדי ליצור כלים חדשים בעת הצורך. אבל למה הטענה הזו לא הושמעה אז - והיא מושמעת תמיד כשמדובר בשאלות של נשים? תמהה אני מאוד על כך.

תגובת הרב


על כך עניתי בסעיף הבא, והדוגמאות שהבאת בדיוק מוכיחות את זה - מי הוביל את הפרוזבול, מכירת חמץ והיתר מכירה? גדולי הדורות. מי מוביל ודוחף את קריאת הנשים? במקרה הטוב, רבנים צעירים, שוודאי אינם עומדים בשורה הראשונה של גדולי הדור.


כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד