שאל את הרב

שדים, רוחות, מזיקים וכו'....

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 18/02/17 22:08 כב בשבט התשעז

שאלה

שלום הרב,

יש לי שאלה. הרי אומרים שלפני בערך אלף שנים מקובלים בצפת הבריחו את כל השדים והמזיקים וכו' מא"י. אז מכאן יש לי שתי גרסאות ואני שואל לדעת מהי הנכונה: האחת אומרת שיותר אין בכלל שדים ורוחות ומזיקים וכל הדברים האלה בא"י והשנייה אומרת שעם הזמן נכנסו טיפה אבל עדיין אין פה כל כך הרבה כמו בחו"ל.

יש לי עוד שאלה, קראתי בשולחן ערוך שקריאת שמע שעל המיטה גם מגנה על האדם מפני מזיקים, שדים וכו' בלילה/בעת השינה. האם מי שקורא ק"ש שעל המיטה הוא יותר "חסין" מהמזיקים הללו אבל עדיין טיפה פגיע או שמובטח לו שהוא מוגן 100% וכלום לא יקרה לו?

תשובה

שלום

א. יש בזה כמה דברים מחולקים.
רוח רעה אין באירופה, כך כתבו התו´ס ביומא.
ידוע מרבינו הגר"א לאחר מסירות נפש של אחד הגרים בימיו, שאמר שרוח רעה נחלשה מאד מאז והלאה.
ואמנם נהגו להמשיך את תקנות חז"ל לגבי רוח רעה שלא לשנות מהמסורת, אך אין צורך להוסיף על כך מדעתנו חומרות.
לגבי שדים, הם אינם רוח רעה אלא בריות בלי גוף, ולא פשוט שאינם קיימים בא"י. אדרבה, מהשו"ע ביורה דעה משמע שבהחלט קיימים בארץ ישראל.
אלא שאיננו רואים אותם בימינו, לעומת ימי הש"ס שהיו נפוצים מאד וניכרים, ויש גמרות רבות על כך. יוסף שדא, טמליון, שד ביה"כ, קטב מרירי ועוד.
לפני אלף שנים לא היו מקובלים בצפת.
אמנם דעת הרמב"ם הידועה התעלמה מהשדים, אך הגר"א כבר העיר עליו, והערתו כנראה אכן ממנו. ביו"ד הלכות ת"ת, עיין שם.
לגבי מזיקים, אלה אינם בדוקא שדים, וכלולים במילה זו כל מיני ההזקים לאדם.

ב. א"ר יצחק כל הקורא קריאת שמע על מטתו כאלו אוחז חרב של שתי פיות בידו, ופירש רש"י- להרוג המזיקין. אולם כל זאת אם אין בו חטא שראוי להיענש עליו בבהלה. אם ישנו, לפעמים למרות קריאת שמע יכול להפגע, ולכן בברכת המפיל אנו מבקשים שלא יבהלוני חלומות רעים, על אף קריאת שמע.

כל טוב

כתבות נוספות