שאל את הרב

נזק ברכב שנלקח למוסך

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 14/02/17 09:18 יח בשבט התשעז

שאלה

שמעון ביקש מלוי שיעשה לו *טובה בחינם* ויקח לו את הרכב למוסך, לוי עשה זאת בשמחה.

אבל בחוסר תשומת לב בנסיעה רוורס דפק לוי את הפגוש של הרכב.

האם לוי נושא באחריות על הנזק או בגלל שזו היתה טובה בחינם, לוי יהיה פטור?

תשובה

לשואל שלום
ראשית, חשוב להדגיש: בכדי לדון דיני ממונות בצורה נכונה, יש לפנות לרב או דיין באופן פיזי ולהציג בפניו את טענות [שני הצדדים]. וכתב הרמב"ם: "בַּעַל דִּין מֻזְהָר שֶׁלֹּא יַשְׁמִיעַ דְּבָרָיו לַדַּיָּן קֹדֶם שֶׁיָּבוֹא בַּעַל דִּין חֲבֵרוֹ. וְגַם עַל זֶה וְכַיּוֹצֵא בּוֹ נֶאֱמַר: מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק", ועוד: "אֵין מְקַבְּלִין עֵדוּת אֶלָּא בִּפְנֵי בַּעַל דִּין".
להלן מושגים כלליים, אשר [אינם מהווים פסק דין תורה]:
בדיני ממונות יש לנו כלל חשוב מהרמב"ם: "אַל יָלוֹז מֵעֵינֶיךָ [הָעִקָּר הַגָּדוֹל בִּדְבָרִים אֵלּוּ שֶׁהוּא מִנְהַג הַמְּדִינָה] וְהַשֵּׁמוֹת הַיְדוּעִים בְּיִחוּד לְכָל דָּבָר וְדָבָר".
לפי דבריך, לוי [קיבל עליו אחריות] להסיע את הרכב למוסך. נראה לי לומר, שהמוסכמה החברתית היא שכאשר אדם נוהג ברכב של חברו (לטובת בעל הרכב), הוא נידון כ'שומר חינם', אפילו אם לא אמר בפירוש, כדברי מרן השו"ע: "וַאֲפִלּוּ לֹא קִבֵּל בְּפֵרוּשׁ, אֶלָּא שֶׁאָמַר לוֹ: הַנַּח לְפָנַי, הוּא שׁוֹמֵר חִנָּם".
דין שומר חינם ('לוי' בסיפור שלנו): אם נגנב או אבד הרכב שלא ברשלנותו – פטור. אך אם נגרם נזק כתוצאה מ[רשלנות] – יהיה חייב בתשלום הנזק.
בנידון שלנו, אין לי מספיק פרטים כדי לבדוק ולברר האם הנזק אכן היה [ברשלנות של לוי]. הגדרת הרשלנות, או ה'פשיעה' כלשון חכמים, היא דקה. ויש לפנות לדיין יחד עם הצד השני כפי שכתבתי.
(מקורות: רמב"ם הלכות סנהדרין פרק כא | הלכות עדות פרק ג | הלכות מכירה פרק כז | שולחן ערוך חושן משפט סימן רצא)
יהי רצון שהקדוש ברוך הוא ימלא חסרונך, ויחזק חבֵרותכם. אמן.

כתבות נוספות