שאל את הרב

שם לבן אביעד עידו

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 29/01/17 20:18 ב בשבט התשעז

שאלה

שלום,

בעז"ה ואי"ה אני צפויה ללדת עוד מספר שבועות בן זכר.

אשמח לקבל הארה לגבי 2 שמות, האם הם שמות טובים? מה עדיף?

1. אביעד

2. עידו

כמובן שנחליט לאחר הלידה לקראת הברית.

תודה רבה!!

תשובה

לשואלת שלום
בשעה טובה! מאחל לכם שתחוו חוויה מרוממת ושמחה. ויהי רצון שתזכו לגדלו בנחת ובשמחה לתורה לחופה בזמנה ולמעשים טובים. אמן.
השיקול המרכזי בבחירת שם הוא [המשמעות]. בלשון הקודש, כששואלים אדם "לשם מה אתה עושה כך"? הכוונה היא: לאיזו [מטרה]. לכן יש חשיבות רבה לשמו של האדם.
בנוסף, נהגו ישראל לקרוא שמות על שם [אישים] צדיקים ומעולים במהלך הדורות.
[אביעד] פירושו: אבי, כמתייחס לבורא עולם, עד - כמו לעד, לנצח. שם זה מבטא את הכמיהה אל הקשר הנצחי בין היהודי לאביו שבשמיים.
פירוש אחר: זהו איחול לילד שיהיה אבי עד. שיהיה אב ואדון על הזמן שלו וינצל אותו לעשות דברים טובים וחשובים בעולם. זוהי משמעות נהדרת בדור שבו בזבוז הזמן כל כך נוכח.
משמעות אחרת ודומה מופיעה כאשר קרא ישעיה שם לבנו, שכתוב: "וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִיעַד: שַׂר שָׁלוֹם" ומסבירים המפרשים ש"אביעד" זהו שמו של הקדוש ברוך הוא בעצמו. וכותב המלבי"ם: "יען שנצחיות ה´ אינו נופל תחת הזמן אלא הוא בורא הזמן ומחדשו, נקרא ´אבי עד´ ".
[עידו] (או: עִדו) היה נביא בזמן בית המקדש הראשון, במדרש כתוב שהוא הבן של האישה השונמית שהחיה אלישע. זכריה הנביא הוא צאצא של עידו הנביא.
ייתכן כי פירוש השם הוא מלשון ´עדי´, דהיינו תכשיט יפה. וכן מלשון ´עידוי´ שהוא הריון ופריון. בכך מאחלים לילד שיהיה כלי להופעת דבר ה´ בעולם, מתוך נוי והפריה.
לסיכום, [שני השמות טובים]. העיקר [שאתם אוהבים את השם ושלמים עימו], כתוב בספרים הקדושים שבעת בחירת השם לילד מתנוצצת בהורים רוח הקודש.
בהצלחה ובשעה טובה.

כתבות נוספות