שאל את הרב

הקושי הוא ניסיון או כישלון?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/01/17 20:38 כו בטבת התשעז

שאלה

שלום

אני מדריכה שנה שניה ויש לי קושי מסויים בהדרכה שהוא בערך מאז שנכנסתי.. וכמה שניסיתי לא הצלחתי לפתור אותו. אני מרגישה שאם המצב ממשיך ככה כבר לא שווה לי כל ההדרכה ואני לא יודעת האם להמשיך ולנסות למרות שכבר נגמר לי החשק והכח או שעדיף לעזוב. איך אפשר לדעת??

וגם במצבים אחרים בחייים- איך אפשר לדעת האם קושי מסויים זה נסיון מ-ה' כדי שנתגבר עליו או שזה מחסום כדי להראות לנו שזאת לא הדרך הנכונה וצריך לעזוב?

תשובה

שלום יקרה,

שאלה טובה שאלת. הרבה פעמים בחיים אנחנו ניצבים מול קשיים מסוימים ואיננו יודעים אם להמשיך להתמודד עם אותו קושי או אם להרפות ולהתמודד בדרך אחרת. אענה תחילה על המקרה המסוים שלך ואחר כך אענה על שאר המצבים האלה בחיים.

הדרכה. את ראויה להערכה!. תשאלי "אני? אני לא מצליחה בהדרכה" אז כן, את! לא קל לזהות שאנחנו בקושי מסוים, בייחוד בעבודה או בהדרכה. הקושי יכול להתפרש אצל הסביבה ואצל האדם עצמו ככישלון ולא נעים לאף אחד שיראו אותו נכשל או להיוודע לכישלון שלו בעצמו. לכן הכנות שלך עם עצמך מעוררת הערכה ואפילו את צועדת צעד קדימה ושואלת מה אני יכולה לעשות עם הכישלון הזה. דעי לך שהכנות הזו אינה ברורה מאליה והלוואי שתמשיכי לדבוק בה ולהשתמש בה מול עצמך ומול אחרים.

כתבת שנגמר לך הכוח והחשק להדריך. אינני מכירה אותך אבל שתדעי ששמים לב לאדם שעובד ובייחוד שמדריך בלי חשק. חוסר החשק מתבטא מול החניכים והוא עלול להרע במקום להטיב לחניכים. מדריך שלא כל כולו בהדרכה מבזבז את עצמו ומפספס את החניכים שלו ולכן כדאי שיפנה את מקומו. יתרה מכך הוא עלול להזיק לעצמו ולהמאיס עליו את מושג ההתנדבות והנזק עלול להיות למשך שנים בתחום ההתנדבות שבחייו שלדעתי הוא חשוב מאוד בחיינו, תורם רבות לנו ולכל העולם.

חשוב להדגיש שוב שאינני מכירה אותך ולא כתבת מהי הבעיה שעומדת בהדרכה שלך ואולי אני טועה באבחנה שלי ובתשובה שלי. ייתכן כי היא ניתנת לפתרון על אף שניסית שוב ושוב לכן כדאי שתתייעצי עם אדם שמכיר אותך ואת המצב ואולי הוא ייעץ לך אחרת.

בכללי, איך יודעים אם להמשיך להיאבק בקושי מסוים או לעזוב אותו ולהתמודד בדרך אחרת?

התבוננות פנימית בעצמי. לעצור ממרוץ החיים ולחשוב מה אני רוצה? מה היעדים שלי כרגע בחיים? האם הדבר הזה מממש את היעדים האלה? הוא מסייע לי להוציא אותם לפועל? אם כן, השלב הבא הוא לבדוק אם הוא מזיק לי ורע לי או אם הוא מר לי ומקשה עליי? דבר מר הוא לא בהכרח רע ומזיק לי, הוא דווקא יכול לבנות בי קומות נוספות בנפש, כמו תרופה, אולי היא מרה אבל היא מרפה. נוסף לכך, כשיש לי דבר מר בפה אני מנסה להמתיק אותו, אני מנסה להילחם בו. לעומת זאת, דבר רע הוא מחליש אותי ומשקיע אותי בעצבות שממנה קשה לי להתקדם. לכן הבדיקה בודקת האם הדבר מקדם אותי או שמחליש אותי?
ההתבוננות הזו חייבת שני דברים: האחד, כנות עצמית מפני שלפעמים קשה לנו ונראה לנו במבט הראשון שהקושי רק מחליש אותנו אך במבט שני\שלישי\רביעי במציאות נראה שהקושי מר לנו אך מקדם אותנו מאוד. והשני, ביטחון בעצמי, ביטחון שאני מכירה את עצמי הכי טוב וב"ה יש לי שכל ישר ואני מקווה שהוא יכוון אותי נכון.

ייתכן שלא תרגישי ביטחון בעצמך או שהשיקולים לא יהיו מוחלטים ומעורבים בכמה גורמים ותרצי לשמוע דעה נוספת. כמו שכתבתי לעיל, נכון מאוד להתייעץ עם אנשים שמכירים אותי, מכירים את הסיטואציה ואולי גם מומחים בנושא ההתלבטות כדי שיחוו את דעתם ואולי יפתחו לי את הראש לאפשרויות שלא חשבתי עליהן. אני מניחה שאת מבינה שלא נכון להתייעץ עם רופא אף-אוזן-גרון כשיש לי כאב ברגל, כך גם בעניינים נפשיים, לא נכון להתייעץ עם אדם שלא יודע מהי הדרכה ולא היה אף פעם בסניף על הדרכה בסניף. לכן כדאי לפנות לאדם שאת סומכת עליו, מרגישה בנוח לדבר אתו ושיש לו בקיאות בתחום ואולי גם ניסיון.

ודבר אחרון הוא להתפלל. תמיד טוב ותמיד עוזר. גם אם לא נראה לנו שהתפילה פועלת ומכוונת אותנו מיד, היא בטוח תפעל בעתיד.


מאחלת לך החלטות נכונות וראויות ויהא ה´ בעזרך תמיד.

מוזמנת לכתוב למייל שלי או באתר בעניין הזה ובכל עניין שתרצי.


כל טוב, רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות