שאל את הרב

שז"ל, כפרה ותיקון.

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 24/01/17 19:29 כו בטבת התשעז

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

שמי ישראל, חילוני.

בשנתיים האחרונות אני בתהליכי תשובה: לימוד, שבת, תפילין, וביום הכיפורים האחרון לקחתי על עצמי לשמור הברית.

ברוך השם, מתוך האהבה לקב"ה ורצון להתקרב אליו, כבר תקופה ארוכה שלא פגמתי, ורציתי לדעת: הוידוי, החרטה ועזיבת החטא שעשיתי ביום הכיפורים, מהי המשמעות?

הרי בכל פעם שפוגמים נוצרים מלאכי חבלה, האם התשובה על החטא מסירה אותם? או שלשם כך התיקון?

הבנתי שבכל קריאת שמע שעל המיטה מוסרים כאלף מלאכים, אך בהתחשב בזה שבכל פעם שפוגמים נוצרים בסביבות ה500 מיליון, זה קצת לא יעיל.

מהן הדרכים לתיקון, איך מוחקים את אותם עוונות שעשיתי בעבר? מהי הדרך חזרה לקו האפס?

תודה מראש.

תשובה

לשואל שלום
אשריך! ה' רואה את ההתקדמות שלך, שמח בה! בורא עולם אוהב אותך. כל הכבוד על כל צעד הכי קטן בדרך להתקרבות.
[חזרה בתשובה מועילה למחיית החטא והשלכותיו לגמרי]. יתרה מכך, מי ששב בתשובה מתוך אהבה ורצון לקרבת ה', כתוב בגמרא שהחטאים נהפכים לו לזכויות!
וכך כתב הרב קוק זצ"ל: "התורה מבטיחה לשבי פשע סליחה. [חטאות היחיד והצבור נמחים ע"י תשובה]. הנביאים מלאים הם דברים נשגבים ע"ד התשובה. ככלל כל ערך התוכחה התורית בנוי הוא על התשובה האמונית"
הדרך לשוב בתשובה היא פשוטה מבחינה טכנית, אך מאתגרת מבחינה נפשית, וכתב הרמב"ם: "הַתְּשׁוּבָה מְכַפֶּרֶת עַל כָּל הָעֲבֵרוֹת. אֲפִלּוּ רָשָׁע כָּל יָמָיו וְעָשָׂה תְּשׁוּבָה בָּאַחֲרוֹנָה [אֵין מַזְכִּירִים לוֹ שׁוּם דָּבָר מֵרִשְׁעוֹ] שֶׁנֶּאֱמַר: (יחזקאל לג-יב) 'רִשְׁעַת הָרָשָׁע לֹא יִכָּשֶׁל בָּהּ בְּיוֹם שׁוּבוֹ מֵרִשְׁעוֹ'". שלבי התשובה:
א. [וידוי] - לומר בפה במה חטאנו. לחשוב מה הוביל אותנו לחטא, אילו מצבים מקשים עלינו את ההתמודדות? לעשות סייג, הגבלה, כדי לא ליפול שוב.
ב. [חרטה] - לעזוב את החטא, להצטער על שעשינו אותו. אנחנו לא מעוניינים בו, כל מאויינו ורצוננו הוא לקיים את מצוות ה´ יתברך.
ג. [קבלה לעתיד] - השתדלות שלא לשוב עוד ולעשות החטא. אילו דברים עוזרים לנו להתחזק בכך?
(מקורות: תלמוד בבלי יומא דף פו עמוד ב | אורות התשובה פרק א)
בהצלחה רבה ידידי!

כתבות נוספות