שאל את הרב

תפילה על זיווג מסוים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 17/12/19 12:57 יט בכסלו התשפ

שאלה

רציתי לשאול בנוגע להתפלל על זיווג ספציפי עקרונית אני יודע שאסור.

אך מה יקרה אם בכל זאת אתפלל על מישהי ספציפית? אם אני מוכן לקבל את כל ההשלכות הנובעות מכך?

בנוסף האם זה פייר כלפי אותה בחורה שמתפללים עליה שנשללת ממנה הבחירה החופשית. הרי ה׳ עושה דין צדק וכביכול היא קיבלה זיווג שלא שלה?

ועוד משהו, אם אדם מתפלל על הזיווג הספציפי הזה והיא לא טובה לו והוא בסוף מקבל אותה. אז הרי יש כלל שכל מה שה׳ עושה הוא עושה לטובה איך זה מסתדר?

תשובה

לשואל שלום

ראשית אברכך- יהי רצון שהקדוש ברוך הוא יזכה אותך לחופתך בקרוב, וישלח לך זיווג הגון משורש נשמתך עוד השנה. אמן.

כפי שכתבת, ראוי לו לאדם להתפלל על זיווגו כדרך שאמרו חז"ל: יתפלל לבורא עולם שיזמן לו את הזיווג הטוב והנכון בשבילו. העיקרון שמנחה את חכמינו הוא שבאמת איני יודע האם זה זיווג שמתאים לי.

(מקור: מועד קטן יח ב)

ניקח לדוגמא אדם החפץ האדם לגור דווקא בעיר מסוימת. לפי ראות עיניו זה המקום הטוב ביותר עבורו. אך מי יודע איזה שכנים יהיו לו? אילו נסיונות יעבור במקום החדש ואיזה דברים יטרידו אותו? אולי מה שנדמה לו כטוב, באמת הוא רע לו?

וכן בענייננו: רוצה האדם להינשא דווקא לפלונית. לפי ראות עיניו - זהו הרצוי והטוב, אולם מי יודע איך יתגלגלו פני הדברים, ואיך יהיו החיים בפועל לצידה של זו? אנחנו הבנים של ה', הוא דואג לנו ומנווט את הדברים כמו שהכי נכון וטוב לנו.

משום שאין לנו ודאות גמורה, יכול אתה להתפלל על זיווג, ולבקש על תנאי. בהסתייגות. וכך מצאתי נוסח לתפילה מאת הרב ארז משה דורון:

"ריבונו של עולם, לפי הבנתי וראות עיני נדמה לי שאשה פלונית טובה היא ואני חפץ להשיגה, ואתה בוראי, יודע תעלומות לבדך, רק אתה יודע מה טוב לי באמת ומה רע, מה יוביל אותי אל תכליתי האמיתית ואל תיקוני ומה ירחיק אותי מהם חלילה, על כן בקשתי, אם אכן טוב לי הדבר הזה, ו"טוֹב אַחֲרִית דָּבָר מֵרֵאשִׁיתוֹ", תעזור לי שאזכה באותה אשה פלונית. אך אם עיני, עיני בשר ודם, מטעות אותי, ובחירה זו עשויה לבוא לרעתי ולהרחיק אותי מהטוב והאמיתי השייך לי, אנא פקח והאר את עיני, שלא יצא הדבר לפועל, ומה שנדמה לי כטובתי ובאמת הוא רעתי, הצל אותי ממנו והרחק אותו מעלי, וזַמן לי את מה ששייך ונוגע אלי באמת, אשר יקרב אותי לתכליתי הנצחית באמת".

זו ענוה גדולה. לתת מקום בתפילה לאפשרות של טעות, ולבקש מה' עצה והדרכה מתוך אמון בחסדו הגדול.

בטח בקב"ה שהוא עושה הכל לטובתך ולטובתה של בת זוגך. סמוך על הקב"ה בעיניים עצומות, כי הוא המוליך אותנו בחושך של הבלבול בעולם הזה.

בשורות טובות!

כתבות נוספות