שאל את הרב

כוונת הנביא ירמיהו

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/01/17 17:20 כג בטבת התשעז

שאלה

שלום הרב,

כשראיתי דברים באינטרנט קפצה לי פרסומת מוזרה שלא הצלחתי לדלג עליה ובלית ברירה נאלצתי לראות אותה עד תומה.

בפרסומת דיברו על נבואה בספר ירמיהו בפרק ל"א והתחילו לדבר שם (אנשים יהודים) שעם ישראל המרה את פיו של הקב"ה והוא נטש אותם אבל לא לגמרי כי הוא נותן להם ברית חדשה ומשנה את חוקי התורה אבל לא לגמרי, הספר הוא מן הסתם הברית החדשה! בבית ספר הזהירו אותנו ממסיונרים שנראה בכול מיני מקומות וזה כולל את האינטרנט, ותמיד הייתי בטוחה שאני לא יראה דבר כזה וגם אם כן אני ידלג מבלי לייחס לכך משמעות. אבל לא והפרסומת מופיעה כבר כמה פעמים. השאלה שלי היא אם הכוונה (של הנביא ירמיהו) היא למה שקורה עכשיו הברית החדשה וכאלו או שאולי הנביא התכוון לכך שבימי המשיח נקבל חוקים אחרים כמו לדוגמה שאמרו לנו שאם עד עכשיו אנחנו הולכים לפי בית הלל אז כשהמשיח יבוא נלך לפי בית שמאי?

תודה, מקווה לקבל תשובה במהירות!:)

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הנוצרים כיום מאוד נבוכים, אחד העקרונות של הנצרות: שהקב"ה נטש את עם ישראל ולא רוצה אותם יותר - תמיד הם הוכיחו את הרעיון הזה בכך שאנחנו נשארים בגלות ולא חוזרים לארץ שלנו. הסבל המתמשך שלנו בגלות היה לטענתם הוכחה שד´ נטש אותנו.

מאז הקמת המדינה, הנוצרים מתקשים מאוד מפני שהחזרה של עם ישראל לארצו אחרי אלפיים שנות גלות מפריכה את ההוכחה שלהם: מתברר שד´ אוהב אותנו ורוצה בנו. חזרת עם ישראל לארצו היא תופעה שאין דוגמתה בכל ההיסטוריה.
בכלל הקושי שלהם הם מנסים לערער אותנו כדי לגרום לנו להתנתק מאמונתנו.

באשר לשאלה שלך על הפסוק בירמיהו.
הוא מדבר על ´בית ישראל ובית יהודה´ הנוצרים אינם ´בית ישראל´ הם המון גויים שונים מעמים שונים ומשונים: צרפתים, גרמנים, איטלקיים, ספרדים ועוד ועוד
ירמיהו מדבר בפרוש על "זרע ישראל" (פסוק לה).
ועוד הפרכה: הנוצרים בכלל לא מאמינים בבניין בבית המקדש אבל ירמיהו מדבר כאן בפרוש על בניין ירושלים (פסוקים לז - לח).

אם תשאלי מה משמעות הביטוי: ´ברית החדשה´ (פסוק ל´)?

הכוונה לכך שתהיה הסכמה חדשה של קבלת התורה אצל עם ישראל.
הרעיון של כריתת ברית חוזרת עם הקב"ה לא מתחיל בירמיהו. זה רעיון מוכר:
ברית ראשונה במעמד הר סיני.
וברית חדשה בערבות מואב.
ועוד אחת בימי יאשיהו מלך יהודה.
כולן בריתות מתחדשות על אותה תורה - תורת משה הנצחית.
כך בימות המשיח תהיה שוב הסכמה גדולה של עם ישראל על קיום התורה.
זו הבטחה שחוזרת במקומות רבים:
בגאולה האחרונה תהיה לעם ישראל נכונות גדולה ומלאה לקיום התורה.
כך כתוב גם בספר דברים (פרק ל):
וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. וְשַׁבְתָּ עַד יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ. וְשָׁב יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ. וּמָל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ. וְנָתַן יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵת כָּל הָאָלוֹת הָאֵלֶּה עַל אֹיְבֶיךָ וְעַל שֹׂנְאֶיךָ אֲשֶׁר רְדָפוּךָ. וְאַתָּה תָשׁוּב וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָה וְעָשִׂיתָ אֶת כָּל מִצְו‍ֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם.

כאן נאמר ש-ד´ יביא את עם ישראל להתחדש בקשר שלם עם התורה:
ומל... את לבבך ואת לבב זרעך לאהבה... בכל לבבך ובכל נפשך.
ועם ישראל אכן יתחדש בקשר שלם יותר: אתה תשוב ושמעת בקול ד´ ועשית את כל מצותיו...

כתבות נוספות