שאל את הרב

"ממה את מפחדת...?" - דבר תורה לפרשת שמות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/01/17 23:23 כא בטבת התשעז

שאלה

בע"ה

שלום לכם,

יש לי שאלה לכל מי שקורא עכשיו- [מה מפחיד אתכם]?

השבת, בעזרת ה' יתברך, אנו מתחילים חומש חדש..התחלה חדשה..

כל נושא שנקרא ונעיין בו, הוא בבחינת "יהיו בעיניך כחדשים".

בפתיחתה של הפרשה השבת, מתארת לנו התורה הקדושה:

"וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת, אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה.

וַיֹּאמֶר, בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת, [וּרְאִיתֶן], עַל-הָאָבְנָיִם: אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ, וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה.

[וַתִּירֶאןָ] הַמְיַלְּדֹת, אֶת-הָאֱלקים, וְלֹא עָשׂוּ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וַתְּחַיֶּיןָ, אֶת-הַיְלָדִים.

וַיִּקְרָא מֶלֶךְ-מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת וַיֹּאמֶר לָהֶן, מַדּוּעַ עֲשִׂיתֶן הַדָּבָר הַזֶּה; וַתְּחַיֶּיןָ, אֶת-הַיְלָדִים. וַתֹּאמַרְןָ הַמְיַלְּדֹת אֶל-פַּרְעֹה, כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת: כִּי-חָיוֹת הֵנָּה, בְּטֶרֶם תָּבוֹא אֲלֵהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ.

וַיֵּיטֶב אֱלֹקים לַמְיַלְּדֹת; וַיִּרֶב הָעָם וַיַּעַצְמוּ, מְאֹד. וַיְהִי כִּי-[יָרְאוּ] הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלקים; וַיַּעַשׂ לָהֶם, בָּתִּים"

פרעה, המלך האימפריאלי, פונה לפתרון השמדה נגד עם ישראל. בחכמתו האנושית, הוא לא מצווה את המילדות להרוג את כל הילודים, אלא [לראות] מה נולד- ולהרוג "רק" את הזכרים.

אלא מה, פרעה לא הבין כנראה עם מי הוא עשה עסק.

המיילדות, במקום לראות לפי הצו של פרעה- "[וַתִּירֶאןָ] הַמְיַלְּדֹת, אֶת-הָאֱלקים ", יראתן- ראייתן של המיילדות פונות כלפי שמיא, ואילו את פרעה- הן "[לא רואות ממטר]".

הראיה והיראה הזו של המיילדות, עבורנו היא לא רק סיפור של הצלה המונית של זכרים, אלא מצפן לרגעים של פחד - פחד כעם מעם אחר, שליט אחר, פחד שלנו כיחידים ממורה/ בוס, פחד שלנו מתגובתם של אחרים..

פחד שמקורו במישהו אחר שמנסה שנראה אותו לפני שנראה את עצמנו..

אז מה עושים עם זה?

זוכרים לאן להפנות את המבט שלנו- "דע מה למעלה ממך", וכמו שמפרשים בחסידות "דע מה למעלה- ממך", מה שיקרה וימשיך מלמעלה, מתחיל [בך], בבחירה שלך לזכור מי מנהל את העולם, ולא- לא קוראים לו פרעה.. (ואם תשאלו לשמו- "אהיה אשר אהיה", גם בפרשה שלנו..)

לסיום, מעניין לבחון את הקשר בין היראה לבין הראיה, כפי

תשובה

כתבות נוספות