שאל את הרב

אכילה בחול(טיפים ועזרה)

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 16/01/17 22:26 יח בטבת התשעז

שאלה

אהלן

אני טס לחול ואין שם אוכל כשר.

אך בעל המלון אמר שהוא יעזור לי ככל הניתן. ואפילו ייתן לי לבשל בעצמי.

רציתי לשאול, אם אני מביא את המצרכים כולל הסיר מהבית האם מותר לי לבשל על הגז/כיריים שיש בהית במלון?

ומה מותר ליהודי לאכול חוץ מדג עטוף בנייר כסף? יש עוד טיפים ורעיונות? האם ביצים? חלב?

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה.
אכן אתה יכול לבשל בעצמך.
הכיריים שלו הם טרף, ולכן כל מה שייפול עליהם והוא חם נאסר באכילה. גם כלי שייגע בהם כגון כף או מזלג ויש בו רוטב (אפילו מעט לחלולית של שמן או מים וכד') ייאסר, ותצטרך להכשירו.
הסיר עצמו שנוגע בכיריים אינו טרף, מאחר והאש שורפת אותו כל הזמן, אולם אם תניח את הסיר על הכיריים ללא אש ויישפך עליו או ממנו רוטב והכיריים לא תהיינה נקיות, הרי שזו יכולה להיות בעיה (אמנם בדרך כלל אם הסיר מלא הוא לא ייאסר גם במקרה זה).
אתה יכול להשתמש בביצים שלהם ובלבד שתטגן או תבשל אותן בעצמך בכלים שלך. אמנם אם הן ביצים מופרות עליך לבודקן במשנה זהירות לפני הטיגון (גם במקרה כזה מותר לאכול ביצה קשה מביצים אלו).
פירות וירקות מותרים ובלבד שיחתכו אותם בכלים שלך ותתבל. חיתוך שלל פרי או ירק חמוץ כגון מלפוון חמוץ, לימון, אשכולית, תפוח עץ ירוק, שום בצל וכד' בכלי איסור אוסר כדי נטילה (=2 סנטימטר) מהפרי מכל צד של החיתוך. חיתוך של פרי קשה בכלי שלהם עלול להיות בעייתי אם הוא נקי מספיק, וכגון שאין לחתוך דלעת בסכין טרף שאינו נקי.
חלב שלהם הינו חלב עכו"ם, שיש מהפוסקים (אגרות משה) שהקלו בו בזמננו כאשר יש פיקוח ממשלתי טוב המעיד שזה רק חלב מבעל חיים כשרים (פרה עז וכד') אולם רוב ככל הפוסקים לא סומכים על זה, ולכן לא ניתן לשתות חלב שנחלב רק על ידי גוי, וה"ה לכל שאר מוצרי החלב שלהם.
אתה יכול להביא איתך קופסאות שימורים ומהם להכין אוכל.
יש לדעת כי מוצר שאתה מכיר ככשר בארץ אינו בהכרח כשר בחו"ל, כי בדרך כלל זה אותו המוצר אבל עובר ייצור מיוחד, היינו הכשרת פס הייצור, הקפדה על בישול ישראל, בשר שנתעלם מהעין, חלב גוי ועוד, וכיום עושים בזמן מסויים ייצור בכמות גדולה של המוצרים הכשרים לאחר הכשרת פס הייצור, ומיד חוזרים לייצר מוצרי טרף, וממילא אין לאכול מהם. רק לסבר את האוזן בדבר החובה להתרחק ממזון ללא כשרות גם אם הוא נראה מוכר מהארץ, מערכת ייצור המזון כיום במדינות רבות בעולם היא על קיטור המשלב כמה מפעלים, כגון מפעלים של מוצרי שהקיטור עובר בהם ומשם למפעלי בשר (טרף) וחוזר חלילה.

העלו המקובלים שכאשר האדם מקיים מצווה הוא בורא מלאך שישמור עליו, וממילא גם אתה ככל שתשדל יותר להקפיד בהלכות כשרות בארץ ובחו"ל, הקב"ה יעזור לך שלא תגיע חלילה לידי תקלה, ויקויים בך 'כי מלאכיו יצוה לך לשמורך בכל דרכיך'.

כתבות נוספות