שאל את הרב

עבודה במקום ללא כשרות

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 16/01/17 12:38 יח בטבת התשעז

שאלה

אני מכיר את בעל העסק (פיצרייה) ואת כל המוצרים בהם הוא משתמש

ויודע שהוא מקפיד על ההלכות של הפרשת חלה, הטבלת כלים וכו'

הוא לא הוציא תעודת כשרות בגלל ההוצאות הכספיות בלבד

אני בנוסף לזה משגיח כשרות בצבא והסברתי שבמידה ואראה משהו לא תקין מבחינת ההלכה לא אמשיך לעבוד שם

האם אוכל לעבוד במקום הזה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ראשית יישר כח על עצם השאלה.
בנוגע לטענת בעל העסק על העלויות הגבוהות של הכשרות, בתור רב עיר שאחראי על מערכת כשרות ובין השאר נותן כשרות למספר פיצריות הריני להודיע שעלויות הכשרות של פיצריה אינן גבוהות כלל ועיקר, אם אכן כל הרכיבים כשרים. ישנה אגרה שנתית שעל בעל העסק לשלם למועצה הדתית והיא סכום של כמה מאות ש"ח בשנה בלבד! ועוד שכר של משגיח שתפקידו לנפות את הקמח, להפריש חלה, לוודא כשרות על המוצרים השונים וכד', ולא מדובר בשכר גבוה מאוד. לפי חוזר מנכ"ל מדובר על כ-37 ש"ח לשעה, כך שבית עסק שמחזיק את עצמו ויש לו הצדקה לקיומו יכול לעמוד בהוצאות אלו, שהן פחותות לעין ערוך מהוצאות אחרות שבעלי עסקים מוציאים חדשים לבקרים, כגון צבע, שולחנות חדשים, כלים שונים ועוד.

מנסיוני, כאשר בעל עסק טוען כך, יש בדרך כלל דברים בגו, ובעיקר משום שיש לו בעיה עם המוצרים וכד', או פתיחה בשבת וכל כיוצ"ב.

לעצם העניין.
אם נוכחתך במקום ללא כשרות מסודרת תגרום לאנשים לחשוב שהמקום כשר כי הם יודעים שאתה משגיח כשרות בצבא וסומכים עליך, או שרואים אותך עם כיפה וכד', לענ"ד לא ראוי שתעבוד שם, כי הדבר יכול להטעות אחרים שיחשבו שיש למקום כשרות ולא היא.
אמנם אי אפשר לומר שזה איסור חמור עליך לעבוד שם, כי עדיין אחריות הסועד היא לוודא שיש כשרות למקום, ולכן נראה להציע את השלבים הבאים:
1. לדבר עם בעל העסק שיסדיר את הכשרות. לומר לו שזה לא מסובך בכלל (אם הכל מתנהל כשורה אצלו).
2. אם יש לך עבודה אחרת עדיף.
3. אם כך הנ"ל לא מסתדר, אתה יכול לעבוד שם וטוב שתאמר ללקוחות שאין כשרות במקום.
בהצלחה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות