שאל את הרב

להיפגש עם עצמך - דבר תורה לפרשת ויגש

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/01/17 18:09 ז בטבת התשעז

שאלה

האחים חוזרים לארץ ישראל, וחושבים איך לספר לאביהם שיוסף חי:

[ וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר עוֹד יוֹסֵף חַי וְכִי הוּא מֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם ]

ואומר הרב זילברברג יעקב אבינו מבין שיוסף עובר דברים קשים לא רק בצד הפיזי של החיים שלו. יעקב מבין שטרף טורף יוסף, חיה רעה אכלתהו זה אומר שיוסף בסכנה ויש לו נסיונות קשים ומרים ולא בטוח שהוא יכול לעמוד בהם. כשהאחים חוזרים ממצרים, אחרי שיוסף מתגלה אליהם, הם אומרים ליעקב: עוד יוסף חי. עם כל החיוּת, צדיק גמור, פניו להבים, מרכבה למידת הקדושה, זיו איקונין. ואז אומר הרב זילברברג איך יעקב מגיב?

[ וַיָּפָג לִבּוֹ כִּי לֹא הֶאֱמִין לָהֶם ]

איך אפשר לעמוד במצבים כאלה שואל אותם יעקב? איך יוסף יכול להיות מושל בכל ארץ מצרים, לא על אדמות וכסף ומינויי שלטון, אלא על כל הטומאה והקליפות ותועבת מצרים. איך? ואז האחים אומרים לאביהם:

[ וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו אֵת כָּל דִּבְרֵי יוֹסֵף אֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵהֶם ... וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם]

בהמשך הפרשה, יעקב מגיע למצרים ורואה את יוסף.

[וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל אָבִיו גֹּשְׁנָה וַיֵּרָא אֵלָיו וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָיו וַיֵּבְךְּ עַל צַוָּארָיו עוֹד]

ומה יעקב עושה באותה שעה?

[רש"י: ואמרו רבותינו שהיה קורא את שמע]

אומר השפת אמת, יוסף מראה לאבא מי הוא, כמה הוא נתן את עצמו לה' בכל המצבים, בגיא צלמוות, בעליות וירידות ונפילות ונסיונות ואז יעקב מתעורר ממה שהוא רואה מול העיניים וכל מה שהוא רוצה לעשות זה גם להגיע למקום הזה בתוכו, של המסירות נפש, של האהבה, של עבודת ה' בלי תנאים. בכל מצב, כמו שיעקב אומר באותה שעה בקריאת שמע בשכבך ובקומך ובלכתך בדרך.

וזה הכוח הענק שיוסף נותן לנו בשבועות האלה של הפרשות שלו הכוח של "בית יוסף להבה" לקחת איתנו את האש של הנרות שהדלקנו, שמאירים מחשכים ולהכנס איתם לחורף ולחושך ולחוסר בהירות ולספק.

כי בחנוכה היתה סכנה ענקית שבפורים לא קרתה בכלל. בפורים רוצים לכלות את הגוף, רוצים לאבד את עם ישראל. וזה בטוח לא יקרה. למה? כי ה' מבטיח לנו שעם ישראל הוא עם נצחי שתמיד יהיה קיים. אז גם אם אנשים מעם ישראל חס וחלילה ימותו בטוח ישארו חלק והעם שלנו ימשיך להיות. בזמן של בית חשמונאי, בחנוכה, ליוונים אין בעיה שנמשיך לחיות, הם אפילו בעד. רק שלא נלך עם ה

תשובה

כתבות נוספות