שאל את הרב

חניכות שמתחילות להיגרר לבנים בסניף נפרד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/01/17 15:44 ה בטבת התשעז

שאלה

שלום, אני מדריכה שלשבט מעפילים בסניף נפרד (קבוצה בנים וקבוצה בנות עם מדריכים נפרדים)

בשבת האחרונה, חניכות שלי דיברו עם הבנים משבט הרוא"ה בדרך שלא מתאימה, בוודאי שלא בסניף שלנו. בשלב מסוים הן ממש השפילו את עצמן.

כשראיתי את זה מיד הלכתי להגיד להן שילכו אבל נכנסתי רק לפני כחודשיים להדרכה ולא כ"כ ידעתי מה להגיד.

הן לא הלכו ואני הלכתי משם. אחרי דקה הבנתי שעשיתי טעות כשהלכתי כי אני לא עומדת במילה של עצמי וחזרתי וממש עמדתי על זה שהן עכשיו באות. הן הלכו ובאו לשבת עם השבט שלנו.

אני ממש מתלבטת איך להתייחס לזה עכשיו- פעולה עם כל השבט? שיחה אישית עם אותן בנות? מה להגיד? איך להגיב אם זה קורה שוב?

ממש ממש חשוב לי להתייחס לזה עכשיו כדי לא לגרור ולהגיע למקומות יותר גרועים...

אני ממש רואה שבשבועיים האחרונים זה תופס תאוצה.. מה שהיה בשבת זה לא מקרה יחיד בזמן האחרון... אבל זה התחיל רק לפני שבועיים לא יותר מזה..

תודה רבה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום שני יקרה!

ירבו מדריכות ומדריכים כמוך בישראל! נשמע שאת מדריכה שאכפת לה מהחניכות ומהאווירה בסניף. חשוב מאוד שהתפקיד של המדריך/כה לא יסתיים בהעברת פעולות אלא יכלול גם קשר הרמוני עם החניכים, התבוננות על מצבם ולפעול בהתאם למצב, מכיוון שתשימי לב שהדברים שנחרטים אצל החניכים הם לרוב הדברים הבלתי פורמליים, למידה מאישיותו של המדריך ומהתייחסותו למצבים בסניף ובכלל בחיים.
לכן כצעד ראשון טוב שהתייחסת למצב באופן מסוים והבהרת לחניכים ולחניכות שהסיטואציה הזו אינה מקובלת עלייך. הצעד הזה היה חשוב מבחינת "לא בבית ספרנו".

מה אפשר לעשות כדי למנוע את התופעה להבא?
לזכור שהם בגיל ההתבגרות, בגיל שמנסים בו כל מיני דברים, ובין היתר קשר עם בנים. אולי אצלכם בסניף הקשר הזה אינו נפוץ אך הוא נפוץ מאוד בגיל הזה בכלל ולכן לא צריך להיבהל מאוד. צריך להתייחס כמובן אבל לא לחשוב שהן חטאו בחטא חמור שאין מנוס ממנו (שביהדות אין חטא שכזה, תמיד יש חזרה בתשובה)

אני לא מכירה את החניכות ואת הסניף שלך לכן כדאי שתתייעצי גם עם אדם שמכיר את המצב מקרוב ואת סומכת עליו ועל עצותיו, לדוגמה: קומונרית, אם יש בסניף מדריכה שלך לשעבר. אולי הן ידייקו יותר בעצותיהן בנושא.

בכל אופן, כדי למגר את התופעה עם או בלי קשר לסיטואציה שקרתה את יכולה לערוך מערך צניעות שיכלול בתוכו את הסוגיה הזו וכך החניכות יבינו שהמעשה שעשו אינו ראוי ויבינו מה ראוי לעשות.

אם הבעיה נמשכת את יכולה לפעול בשני מישורים: מישור אישי עם הבנות שמתנהגות בצורה הזו: לשוחח אתן באופן אישי, לשמוע מאיזה מקום המעשים הללו נובעים? אולי הן זקוקות ליחס ובמקום שיקבלו אותו אצל הבנים, יקבלו אותו ממך? כמובן תסבירי להם בפירוט נרחב המתאים לכל אחת ואחת מהי הבעייתיות במעשים שלהן. לדעתי, אם יש צורך, כדאי לקיים אותן עם כל אחת מהחניכות בנפרד כדי שהן לא יושפעו אחת מהשנייה ויהיו פתוחות וכנות אתך.

מישור אחר ועליו אני ממליצה רק אם התופעה ממשיכה ומתרחבת והוא מישור סניפי ובו תצטרכי להשקיע יותר מאמצים. אפשר להחליט החלטה סניפית שהתנהגויות מסוימות גורמות להרחקה מסוימת מהסניף. כמו שבהרבה סניפים חניך שמרביץ מורחק לכמה זמן מהסניף כך תחליטו שהתנהגויות מסוימות עם בנים לא מקובלות בסניף ועל כן חניך שיתנהג כך יורחק מהסניף. חשוב לעמוד בהחלטות כאלה כי אחרת החניכים יבינו שאין משמעות למילה שלכם כצוות, המעמד שלכם יתערער ולא תשיגו את המטרה שאתם רוצים להשיג.


המשיכי לפעול ולחנך מתוך אכפתיות ושליחות! ובע"ה תצליחי בשליחות זו!


מוזמנת להגיב ולשאול עוד במייל שלי או באתר.

כל טוב, רינת rinathaber@gmail.com.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות