שאל את הרב

כיפה בחלק מהזדהות לא דתית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/01/17 13:39 ג בטבת התשעז

שאלה

אני בן 34 נשוי ואב ל-2 ילדים קטנים.

הבית הוא חילוני למעט סימני מסורת של קידוש / הדלקת נרות חנוכה.

אינני יודע מדוע, המון שנים אני חש בצורך ללכת חבוש קבוע בכיפה סרוגה כדי להביע סוג של הזדהות תרבותית יהודית למרות שאני נוסע בשבת ולא שומר שבת

(חשבתי על רעיון שבשבת אחליף בעת נסיעה בשבת או עלייה במעלית את הכיפה בכובע כדי להמנע ממבוכה או משאלות מטרידות שגוזלות אנרגיה רבה).

אני מתפלל בכל ערב שבת בבית כנסת רפורמי- נוסע ברכב לשם. חשובים לי ערכים של מוסר,מסורת,יהדות ושבת.

אינני מאמין שאם ילדה בת 3 נרצחת אז זה רצון השם אבל אני בהחלט מאמין שכוחות הטבע,האנרגיה והטוב זהו התגלמות האלוקות בעולם ולכן נגזר מכך שאני כן מאמין בקדוש ברוך הוא.

ברור לי כי בקרב מכריי יתפס המעשה כבלתי הגיוני ואף כאקט מוזר הרי מדוע לשים כיפה אם אינני שומר שבת בכלל? אז למה כיפה "צמחה" פתאום?

מה יגידו השכנים שיראו אותי פתאום עם כיפה ובשבת עם כובע עולה במעלית? זה גורם מן "חילול השם" או עלול להתפס כחוסר רצינות של כל ציבור חובשי הכיפות הסרוגות.

למרות זאת, בוער בי הנושא להיות אני בדרכי המיוחדת ולבנות דרך שלי אישית ליהדות הכוללת חבישת כיפה כל יום.

אני מאוד מתלבט ואשמח לשמוע דעתך בנושא.

בכבוד רב ובברכה,

ליאור מבת-ים

תשובה

שלום וברכה

השאלה שאתה דן בה היא שאלה מעניינת מאוד מאוד, שיש לה היבטים רבים, וחלקם הגדול טמון בהחלטה סובייקטיבית שלך, ובהכרעה של מה שאתה רוצה לעשות.
אם את חש שאתה רוצה ללכת עם כיפה – בוודאי שמותר לך לעשות כך, ואתה רשאי לבחור את דרכך. אני אכן מציע, כפי שהרגשת בעצמך, שלא לעשות עם הכיפה דברים שהם מנוגדים חזיתית למהות שהיא באה לבטא, כגון נסיעה בשבת וכדו'. הדבר נובע גם מהרצון שלא לעשות דברים שהם "תרתי דסתרי" בצורה חזיתית, וגם (כפי שבעצמך כתבת) כדי שלא לגרום לתדמית לא ראויה של שומרי המצוות.
איני חושב שיש בזה "חילול השם". חילול השם יש בראש ובראשונה כאשר אנשים שומרי מצוות מחללים את שמו בהתנהגות מוסרית לא ראויה, ולא בשל חבישת כיפה כשלא שומרים את כל המצוות.
העובדה שבקרב מכריך זה ייתפש כדבר מוזר יכולה לגרום לך לשני כיוונים – האחד הוא שלא לעשות כך כדי שלא להיתפש מוזר, והשני הוא לעשות את מה שאתה מאמין בו, ולהסכים לכך שבהתחלה ייראו בכך מוזרות, ולאחר מכן יקבלו אותך כפי שאתה.
מכל הדברים עולה כי זו הכרעה שלך. אם אני רשאי להציע דבר מה – הייתי מציע כי חבישת הכיפה תהיה גם הכרעה פנימית להתקדם בבירור זהותך היהודית, בחינוך הילדים לעולם היהודי, ולדיאלוג מעמיק יותר שלך עם עולם ההלכה, וכך היא תהיה חלק מתנועה פנימית, ולא רק פעולה חד פעמית הנוגעת ללבוש החיצוני בלבד.


כל טוב

כתבות נוספות