שאל את הרב

למה נתנו לנו את הארץ?

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 15/12/16 00:37 טו בכסלו התשעז

שאלה

שלום, ותודה רבה על העבודה שאתם עושים, מדהים שיש מקום לשאול בו שאלות ולקבל תשובות.

שאלו אותי שאלה, ואני לא יודע מה לענות עליה, השאלה גם מערערת לי קצת את האמונה..

אמרו לי שבארץ ישראל בתקופת התנ"ך לפני שהשם נתן לנו אותה היו הרבה אנשים כבר ושהשם ציווה עלינו להילחם בהם ולהרוג אותם, אבל איך זה הגיוני? למה שהשם יצווה עלינו להרוג אנשים? האנשים שהיו פה הרי עוד לא עשו לנו כלום.

תודה רבה וסליחה עם השאלה שלי מטומטמת מידי.

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

התורה אומרת לנו "יצב גבולות עמים למספר בני ישראל" הקב"ה נתן לכל עם ועם נחלתו, כאשר המרכז שהוא לב העולם בארץ ישראל ניתן על ידי בורא עולם לאברהם ולזרעו. אמנם היו עמים שונים באזור אבל אם ישבו כאן בצורה ארעית, כאשר הכל ידעו שבני ישראל יגיעו לארץ ישראל, כיוון שזה המקום שהקב"ה נתן לבני ישראל.
כשבאו בני ישראל לאחר יציאת מצרים פנה יהושע לעמים באגרות שהם יכולים לברוח ולעזוב היו עמים שעזבו והיו שהחליטו להשאר ולהלחם, כאשר הם ידעו שכל הישיבה שלהם כאן היא זמנית עד בוא עם ישראל. והכנעני אז בארץ, הוא ידע שעד שיבואו ישראל לארץ ישראל הוא יושב כאן, אבל כשהיו צריכים לעזוב הם החליטו להלחם, חלקם אפילו באו לעשות עסקאות בערמה. בכל אופן מאז ימי אברהם אבינו הכל ידעו על ההבטחה הזאת. וכפי שכתב רש"י הראשון בתורה:
רש"י בראשית פרק א פסוק א

בראשית - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום (תהלים קיא ו) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים, שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו:
ארץ ישראל איננה רק מקום גאוגרפי אלא מקום שהקב"ה בחר אותו לנחלה, והקב"ה בורא העולם הוא נתנה לנו.


בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ

כתבות נוספות