שאל את הרב

בינו לבינה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/12/16 18:25 יא בכסלו התשעז

שאלה

שלום וברכה.

שאלה קטנה איך בחור /בחורה ששמרו נגיעה כל חייהם יוכלו לקיים יחסי אישות?

תשובה

שאלת שאלה חשובה ביותר

החינוך לצניעות מלבד היותו דרישה הלכתית קיים סביבו גם אמירה חשובה בתחום הזוגיות.

מכיוון שבעולם הדתי הנישואין הינם ברית, היינו קשר המכוון למשך אורך ימיהם של בני הזוג אנחנו משתדלים שכל ההבניה של תהליך התקשורת הזוגית תהיה ספונה בתוך הקשר העיקרי של חיינו.
הפתיחות, הקרבה וההתרגשות הראשונית מקבלים ערך ומשמעות מעבר להנאה שבהם, הם אבני יסוד בתחילת הדרך, חוויות מכוננות ומשותפות. גדלים ביחד, דנים ומפיקים לקחים. הראשית היא מאד תמימה ומאמינה, נגשים ליום הנישואין כפסיעה ראשונה בדרך שאין לה קץ. כתוצאה מכך אנחנו משתדלים לחנך ולהתחנך בדרך של צניעות והפרדה, אולי לפעמים הדבר נעשה בצורה אובססיבית מדי, אך המטרה היא לשמור על הראשוניות והתמימות.

לעומת זאת בעולם המערבי מקובל לחשוב כי כאשר קיים קשר אינטימי בין בני זוג לפני החתונה, בין אם המדובר בקשר רגשי ובין אם מדובר בקשר פיסי, יש יתרון כי זה נותן הכרות עם אספקט נוסף במרקם הזוגי. ואם היו לך מספר בני זוג לשיטה זו הרי שיש יתרון כי הדבר נותן פרספקטיבה על עצמך ועל הצד השני. אמנם יש גם כמה יתרונות בגישה זו המגיעה לנישואין ממקום הרבה יותר מפוכח ולא "תמים", הרבה יותר ערים לסיכונים, אי נורמליות וכד'. מאידך הנימה הזו ממשיכה להנעים ולנאום לכל אורך הדרך, השאלות מנקרות, האם זה היה חכם, האם זה טוב או מתאים לי, האם בכלל קיים מושג של אהבה או של ברית.

הרב גינזבורג המשיל פעם את ההבדל לאחד ש"מצא" (מהפסוק "מצא אשה מצא טוב") ובטוח בבחירתו למרות המשברים לאדם ש "מוצא" (מהפסוק "מוצא אני מר ממות את האשה") ומרגיש חייב לבחון כל הזמן את הקשר והתקשורת.
אין זה אומר שכל הקשרים המבוססים על התנסות והתבגרות פחות מפותחים מקשרים הנבנים על מקום תמים וצעיר, אך ככלל ניתן לראות בהתבסס על נתונים שברוב המקרים הנישואים הינם טובים ומכוננים עד פטירת בן או בת הזוג (בעוד בעולם המערבי כיום הממוצע של מקרי הגירושין מתקרב ל 50%).

ובכל זאת יש לתמימות מחיר כמשתקף בשאלה הקצרה והמקורית
כמענה אדגיש שאנחנו עוברים מספר שלבים:

הכרות- אנחנו יוצאים עם בני הזוג עד אשר מתבסס אצלנו קשר רגשי איתן. כאשר מרגישים קרובים רגשית, רק אז אנחנו מחליטים להינשא וממילא לא מגיעים לבית הכלולות ממקום כל כך מרוחק.
לימוד והכנה- כאן מקום מדריכי החתנים והכלות. הללו בעלי ידע וניסיון ולפי רוב עברו הכשרה, חשוב למצוא מדריכ/ה טוב/ה, זה חוסך הרבה בשלבים הראשונים.
רגש טבעי- פרו ורבו זו לא רק מצווה, זו נטיה טבעית המושרשת בכל אחד ואחת מאתנו. אמנם לכל אחד מאתנו אופי שונה ומזג אחר, אך ככלל המשיכה היא דבר אנושי ואם שלבים 1 ו 2 התקיימו כדבעי ליל הכלולות יותר מרגש מאשר מפחיד.
אפשר היה להרחיב ולהוסיף, אבל אני כלו כוחותי

אז אם ישנם עוד שאלות ספציפיות את מוזמנת בשמחה לכתוב לדוא"ל:
eyfy156@gmail.com

ושוב יישר כח על השאלה

בברכה

אליהו

כתבות נוספות