שאל את הרב

התחלתי ללמוד תנ"ך במכללה,אני כופרת?

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 08/12/16 08:30 ח בכסלו התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב.

גדלתי בבית מסורתי-דתי-חילוני ( אמא לא שומרת שבת ואבא חזר בתשובה לפני שנולדתי והתחזק עם השנים...כרגע הוא ממש כמעט כמו חרדי) ויש לי אחות שאני מאוד אוהבת שגרה בארה"ב ,גם היא חרדית שחזרה בתשובה, עם בעלה והילדים.

אני אישית לא שומרת שבת אם כי תמיד הייתי מחוברת לדת.

התחלתי ללמוד חינוך באחת מהמכללות בצפון ובגלל שחייבים לבחור שם 2 מקצועות ביחד עם החינוך אז בחרתי לשון ומקרא, כי מקרא אני הכי אוהבת והכי רציתי להעמיק וזה מעניין. הבעיה היא שלא ידעתי עד כמה זה יהיה קשה. מלמדים פה את המקרא לפי שיטת המחקר ( ומשווים אותה לפרשנות מסורתית) וכשאחותי שמעה את זה היא מאוד נבהלה ופנתה אליי ואמרה שמהמקום שהיא באה ואיך שהיא רואה את זה היא פוחדת עליי שיש דינים בשמיים , היא פוחדת שאני לא צריכה לגעת בנושא הזה, או בקיצור- פוחדת שאני נחשבת כופרת.

שלא תטעה, גם אני כמעט שקלתי לעזוב,עד עכשיו, כי זה נורא קשה להיחשף לביקורת שיש על התנך בפעם הראשונה, אז זה שחלק מהמרצים שלי דתיים נותן לי כוח להאמاן שזה לא כזה נורא וזה שאני נחשפת לזה לא אומרת שאני מאמינה בכל הביקורות האלה, ושלכל ביקורת וסתירה על התנ"ך יש יישוב מסוים.

אך השיחה האחרונה עם אחותי עירערה אותי קצת. לדעתי אצלי זה פחות קריטי כי אני אהיה מורה בבית ספר יסודי ואלמד את התלמידים לפי השיטה שלי,וזה עדיף מאשר מורה אחרת שבכלל בכלל לא מאמינה. מה אתה אומר? אני צריכה להפסיק?

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,
לימוד תנ"ך לפי שיטת המחקר היא מאוד בעיתית,

היחס לכתבי לתורה הוא יחס למסמך אנושי ולא אלוקי,

וכן היחס לגדולי האומה הוא מאוד בקורתי, מתיחסים אליהם כאילו מדובר באנשים פשוטים בימנו,

ביחס הזה מפסידים את כל ההוד והקדושה של התנ"ך,

ונוצר ניכור וזלזול בכל ערכי הקודש,

לכן אין מקום ללמוד בצורה זו,

צריך לחפש דרך טהורה ללימוד התנ"ך,

אין לזה קשר לשאלה איזה גיל תלמדי,

בנתיים את מפסידה את כל היחס הנכון לקודש.


בהצלחה רבה!


דני ארגמן

כתבות נוספות