שאל את הרב

כשרות בשר מהדרין באירועים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 06/12/16 18:00 ו בכסלו התשעז

שאלה

שלום הרב, אני ספרדי ואוכל בשר מהדרין, שמעתי פעם דעה שאומרת שמותר לאכול בשר באירוע כמו חתונה מבלי לשאול את סוג הכשרות ורציתי לדעת האם באמת יש דעה כזאת או שחייב תמיד לשאול אם הבשר הוא בחזקת מהדרין ולא רבנות? תודה רבה ושבוע טוב.

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

אשריך שאתה משתדל לאכול רק מהדרין. אבל צריך לדעת שבארץ ישראל כל אוכל שכתוב עליו כשר והוא עם חותמת רבנית אורתודוכסית הוא כשר, אמנם יתכן שאיננו מהדרין אבל כשרות רגילה או פשוטה יש בה, והאוכלה איננו אוכל טרף. אלא שראוי לכל אדם להשתדל להגיע לדרגות קדושה גבוהות יותר, ואת זה הוא משיג בהרבה תחומים במצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו. ככל שיהדר אדם במצוות אלו קדוש יאמר לו.
לעניין החתונה כנראה שאמרו לך שכל הבשרים כשרים וזה נכון (אם יש כשרות בסיסית במקום) אולם אם אתה מקפיד א"כ ראוי לא לאכול, אלא שמאידך גיסא אי אכילה יכולה לפגוע במארח, וגם זו בעיה הלכתית לפגוע באדם מישראל. כידוע החפץ חיים הקפיד כל חייו על אכילת בשר חלק, אבל לא היה אדם שידע על כך אדם לאחר מותו. דרכם של צדיקים היא שלא מפרסמים צדקותם. על כן אם אתה יכול לברר בשקט ולא לעורר "רעש וצלצולים" כדאי לברר, ואם אי אפשר לברר כדאי להמנע מלאכול ובתנאי שהדבר לא יהיה ניכר אלא בטענות שאתה צמחוני או שאכלת חלב או שאינך אוכל בשר בלילה, הרבה דרכים יש כיצד לגרום שלא יפגע המארח.

שבת שלום וחנוכה שמח
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ

כתבות נוספות