שאל את הרב

עשרה שומעים בקריאת התורה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 27/11/16 12:49 כו בחשון התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מתפלל במקום שיש בו מניין מצומצם ולעיתים ישנם בדיוק 10 אנשים.

ביום שבת בזמן קריאת התורה ישנו בחור אחד שבאופן תמידי משלים את פסוקי דזמרה, ועוד מספר דברים שלא הספיק לומר לפני קריאת התורה.

אני הערתי לו באופן פרטני על כך מספר פעמים, הוא מסרב להקשיב..

השאלה שלי האם יש מקום להערות שלי? מה ניתן לעשות בנוגע לכך? והאם בכלל יש צורך לעשות משהו?

תשובה

לשואל שלום
שתי שאלות שאלת:
א. האם מותר ללמוד תוך כדי קריאת התורה כשיש רק עשרה שומעים?
ב. מה גדר מצוות תוכחה?
א. בשולחן ערוך כתוב שמותר ללמוד בזמן קריאת התורה, בתנאים הבאים: 1. שלא יפריע לשאר המתפללים (יגרוס בלחש). 2. [יש עשרה ששומעים]. 3. כדי לא לבזות את הספר, יש להתחיל ללמוד קודם הקריאה. 4. יש דעה שכל ההיתר הוא רק לתלמיד חכם שעוסק בתורה תמיד.
נחלקו הפוסקים האם התכוון השו"ע דווקא כשכבר יצא ידי חובת קריאה או אפילו אם עוד לא שמע. הרב יצחק יוסף שליט"א בשם אביו זצ"ל בספר "ילקוט יוסף" נוקט כפשטות השו"ע, שאין חובה פרטית לשמוע את הקריאה, ומעיקר הדין מותר ללמוד בזמן הקריאה, אפילו אם עוד לא שמע. בנוסף, משורת הדין לא צריך שיצטרפו כל התנאים, ובלבד שלא יפריע. וכתב שם: "ומכל מקום הנכון הוא שבכל הפרשיות [ראוי למדקדק בדבריו לכוין דעתו ולשמוע קריאת התורה] מהשליח ציבור".
הרב שלמה זלמן אויירבך זצ"ל [אוסר] לכתחילה ללמוד בשעת קריאת התורה.
מסקנה: לשאלתך, [מעיקר הדין מותר ללמוד בלחש. אך ראוי (ואף יותר מראוי) שלא ילמד], אלא יקשיב לתורת משה היוצאת מפי החזן.
(מקורות: שולחן ערוך אורח חיים סימן קמו סעיף ב | ביאור הלכה, משנה ברורה וילקוט יוסף שם)
ב. ראשית, בדבר שנתון במחלוקת הפוסקים, דומני שאין מצות תוכחה. שנית, אם הוכחת ולא הועיל – כדאי לחשוב על דרך אחרת לדבר איתו על כך. (לדוגמא: ללמוד יחד את הסוגיה לעומק).
בשורות טובות

כתבות נוספות