שאל את הרב

עבדות לטכנולוגיה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/11/16 12:39 כב בחשון התשעז

שאלה

שלום רב!

יש לי שאלה שקשורה לעבדות

למה אנשים מכורים לטכנולוגיה?

תודה צופיה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום צופיה! מה שלומך?

יישר כוח על הדאגה לחברה שלנו ושל העולם הכללי והכי יישר כוח על [תשומת הלב] הרבה לאנשים שסביבך.

מעציב לראות תופעות שלפעמים נגרמות עקב טכנולוגיה, זה ממש [שיעבוד].

משפחה סביב שולחן האוכל שכל אחד מהם שקוע במכשיר שלו.
אנשים מדברים עם אחרים דרך הרשת החברתית במקום פנים אל פנים.
שקיעה מול המסך של הטלוויזיה/מחשב/כל מכשיר אחר שקובע את סדר היום.

ובסופו של דבר – יש סיכוי לא קטן להתנוונות.
סיפורי האפוקליפסה של המדע הבדיוני (במיוחד סיפורי אייזיק אסימוב ויוצרי "שליחות קטלנית").

יש כאלה שיגידו – תשמעו, זה הכי נוח והכי נותן לי מנוחה, אז למה לא?
או – זה מה שעכשיו "אין", לא כדאי להישאר מאחור!
אופציה אחרת – העולם התפתח, צריך להתפתח יחד איתו, לא רוצים לחזור לתקופת האבן לצוד חיות.
וגם – זה לא שאני עבד למכשיר, יש לי [שלט וכפתורי (או מסך) ללחיצה]! אני יכול לשלוט במכשיר בלי בעיה.

אולי יהיו עוד כמה תשובות נחמדות, אבל התשובות האלה לא יענו על השאלה – "[למה] משתעבדים"?

ברשותך, ננסה [לפרק] קצת את השאלה ומקווה שהקב"ה יעזור לנו למצוא [יחד] מענה טוב. ב"הצלחה! :-)


[עבדים היינו, היינו...]
אולי את מכירה ת´סיפור: לפני שנים רבות, בתוך אימפריה העצומה ביותר בהיסטוריה האנושית, חי לו עם של עבדים ושמו "עם בני ישראל", ואנשי האימפריה לא נתנו להם עבודה קלה.
גם כשביקשו העם חופשה קטנה של 3 ימים המלך הקשה את העבודה.

המצב התדרדר עד שאנשי האימפריה צוו להרוג כל תינוק זכר.

אחרי 210 שנות עבדות אלוקי העם הזה הציל אותם ממשמעבדיהם וגאל אותם מעבדות לחירות. לזכר זאת – כל שנה הם חוגגים ותמיד אומרים "[זכר ליציאת מצרים]".

לענייננו, נכונה הטענה שיש לאדם את השלט (או דבר דומה), אך האם הוא באמת [משתמש בו תמיד]?
ואם כן – האם הוא מספיק [בקביעות] לעצור את השימוש לפני "סף הכישלון" שהוא מגדיר לעצמו? (שליטה בזמן השימוש, שליטה באופן השימוש ועוד...).

כך שהשאלה היא - האם מצד כלשהו - הטכנולוגיה "שולטת" בו?

לסיכום: עבדות היא [בעלות ושליטה רבה] של אדם/דבר/התנהגות על אדם אחר שנחשב לרכוש שלו.
בעבדות האדם המשועבד לא חופשי ובן חורין לקבוע את ההתנהלות ואת סדר היום שלו.

[כל - כך בא לי עכשיו]
מכירה את אנשי ה"[שופהוליק]"? אלה שחורשים חנויות באטרף ומשימת חייהם למצוא את הדבר [שהכי] מתאים להם עכשיו? (אתוודה, גם אני כזה, קצת).

זאת דוגמה אחת של התמכרות. אבל [לא כל התמכרות] היא שלילית! אפשר להגיד שחלק נכבד מההתמכרויות אינן שליליות – אלא צריכות "[עידון]". נסביר:

בשתיית יין אין שם דבר רע. לפעמים שתיית היין משמשת מצווה – בקידוש, בהבדלה, 4 כוסות בפסח, בפורים ועוד... אין בזה שום דבר רע (מדובר כשזה בגדרי ההלכה).

אבל כששותים לעיתים קרובות ללא הגבלה יש סכנה להשפעות השתכרות שליליות כמו - התנהגות אלימה, טשטוש ותגובות שקולות פחות ואיטיות יותר שמסכנות חיים לפעמים (שלא לדבר על כאב הראש אחרי ההתפכחות).

לאחר שההשתכרות חלה מספר לא מועט של פעמים – קשה להיפטר ממנה, האדם הופך ל[תלותי] לאלכוהול והתמכרות אליו.

לסיכום: התמכרות היא [מצב של תלות] פסיכולוגית או גופנית בחומרים או בפעילויות כלשהם, והיא ממשיכה גם כאשר היא מובילה להשלכות שליליות ובאה על חשבונם של צרכים חשובים אחרים.

[טכנולוגיה על רגל אחת]
מאז שנולד האדם הוא [מתפעל מדברים חדשים שהוא מגלה].
תינוקות וילדים קטנים מתפעלים מתמונות וציורים, ילדים מסיפורים ומשחקים וכך הלאה... זאת התחלת התפתחות הטכנולוגיה האישית שלהם.

טכנולוגיה הינה תהליך של [רצון, ניסוי וטעייה].
ילד קטן [רוצה] להגיע אל אמא שלו במקום לשכב פרקדן על הבטן בשטיח. הוא [מנסה] בכל מידי דרכים למשוך את עצמו בצורות שונות לכל הכיוונים, ולאחר [טעויות בכיוון] הוא מצליח לזחול לכיוון הנכון ישר לאמא הגאה בו. בדיוק בצורה הזאת מתפתחת הטכנולוגיה.

לאדם כלשהו [רצון] להגיע למטרה מסוימת – לעזור לנכי רגלים להתקדם יותר מהר ממקום למקום. אז אחרי לא מעט מאמץ [בניסיונות] של הייצור ואחרי מספר [טעיות] שלקחו שנים - הצליח להמציא כיסא גלגלים ממונע. (לפני 40 שנה זה היה רק בגדר חלום...).

וכשהאדם מגיע לאותה מטרה הוא לא נח. הוא רוצה [לייעל] את הטכנולוגיה שייצר או להגיע למטרה אחרת בעזרת מה שלמד.

זאת אחת התכונות החשובות באדם – רצון תמידי להפוך את העולם לעולם טוב ונוח יותר.

[השלכות לכאן ולכאן]
כמו שהזכרנו, הטכנולוגיה יכולה להביא לדברים שאינם טובים לאדם. בעזרת הטכנולוגיה של הרכבות נשלחו מיליוני יהודים למחנות ההשמדה בזמן השואה.

ובמבט פחות קיצוני, מי יודע מה יהיה עם כל הטכנולוגיה המתפתחת בקצב מהיר ללא הפסקה? מי יודע אם תהיה התמכרות? לא בטוח שאפשר לדעת אם יהיה נזק או לא... שווה לקחת סיכון?

מצד שני – כדי להאיר את הבית עדיף להשתמש בנורות חשמל מאשר בנרות, לא? תכל´ס, זאת התמכרות שהתרגלנו אליה...

[לך תעשה איזה משו...]
בבריאת העולם נאמר "[אשר ברא אלוקים לעשות]" (בראשית, פרק א´ פסוק ז´). אפשר לשאול: אם הם נבראו כבר – למה צריך [לעשות אותם]?

תפקידו של האדם הוא [לתקן] את העולם. לתקן לא אומר דווקא שיש משהו מקולקל. זה יכול להיות משהו שדורש "[התקנה]". 2 דוגמאות שלילית וחיובית:

שלילית: מחשב לא חייב להיות מקולקל כדי להתקין בו אנטי-וירוס להגנה.
חיובית: מחשב לא חייב להיות עם אינטרנט איטי כדי להתקין בו מלכתחילה אינטרנט מהיר.

איך מתקנים ומתקינים? [משתמשים במה שעומד לפנינו בצורה חיובית] (למשל, ברכות על המבורגר).


[לסיכום ותוספת]:
טכנולוגיה מקלה על האדם, מפתחת את העולם, אבל מצד שני – יכולה גם לנוון או לשעבד. היא תהליך של רצון, ניסוי וטעייה. האדם נמשך לטכנולוגיה כמו שמאז ומתמיד נמשך לדברים חדשים.

עבדות היא בעלות ושליטה רבה של אדם (או דבר/התנהגות) על אדם אחר שנחשב לרכוש שלו. והמשועבד לא חופשי ובן חורין לקבוע את ההתנהלות ואת סדר היום שלו.

הטכנולוגיה יכולה להביא לדברים שאינם טובים לאדם אבל חלק נכבד מההתמכרויות לא שליליות – אלא צריכות עידון = שימת גבולות מראש ושמירה עליהן.

איך מתקנים ומתקינים את העולם? משתמשים במה שעומד לפנינו בצורה חיובית (למשל, ברכות על המבורגר).


[עשייה] מציע לך לעבוד בשלבים, ממליץ לאט-לאט:
[הראשון]: להביט (לאו דווקא לנסות) בכל טכנולוגיה – לחשוב מה היא יכולה לתרום ולהואיל לעולם. אולי יעלו לך כמה רעיונות לאפ לאפליקציות... (ואז אדרוש אחוזים :-) ).
[השני]: לחשוב אם יש מעט דברים טובים בטכנולוגיה ששייכת כשלילית ואז איך אפשר [להשתמש בהם] למטרות טובות.
[האחרון]: לאחר שתרכשי את היכולת לראות את הדברים החיוביים מהטכנולוגיה ולהשתמש בהם לתיעול חיובי - תהיה לך היכולת לראות ולהעריך את [הפנימיות של הסובבים אותך] ולהשפיע טוב!


ייישר כוח שוב על השאלה המעולה! מקווה שעזרתי.
את מוזמנת מאוד להגיב, לשאול או לשתף כל מה שתרצי באתר שלנו http://www.makshivim.org.il/
או במייל שלי dozkih@gmail.com

ב"הצלחה רבה בכול מעשייך!

דורון




👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות