שאל את הרב

ניהול סינון

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/11/16 21:01 ד בחשון התשעז

שאלה

בס''ד

שלום הרב.

לפני כשנה קם אירגון בשם 'עזים בקדושה' שמטרתו להעלות את המודעות בקרב הציבור הדתי לאומי בעניין הצורך בסינון האינטרנט. האירגון פועל רבות בעניין התקנות של סינון. כרגע עיקר הפעילות היא בסינון האינטרנט בפלאפון ע''י תוכנה הנקראת NET SPARK.

אופן פעולת התוכנה – (הלקוח (בעל הפלאפון) משלם בכרטיס אשראי סכום של 149-189 ש''ח ומקבל רישיון לתוכנה למשך שנה. לאחר קניית הרישיון הוא מקבל 7 ימים בהם הכסף עדיין לא נגבה, ויכול הוא לבטל את המנוי באותו שבוע ולקבל את כספו בחזרה. לאחר 7 ימים המערכת גובה את כל הכסף (149-189) ואף אם יתנתק מהשירות, לא יקבל את כספו בחזרה.

חברת הסינון מאפשרת ליצור קבוצות שבהם מספר רב של מנויים, והשליטה ברמת הסינון ובאפשרות למחוק את הסינון הינה רק על ידי אדם אחד (בד''כ) שיש לו את שם המשתמש והסיסמה. הכל מתבצע דרכו. אם התוכנה חוסמת לפלוני אתר שהוא מעונייןם שיהיה פתוח, פלוני פונה ל'מנה'ל (זה שבידו שם המשתמש והסיסמה), והמנהל פותח לו את האתר לפי הצורך.

ה'מנה'ל הינו מתנדב, ואינו מקבל על כך שום תשלום. המנהל מיידע את המנוי שכך הוא אופן פעילות הסינון (שהכל מתבצע רק דרכו).

השאלה – פנה אלי אחד מן המנויים בקבוצה ומבקש ממני לשנות לו את רמת הסינון לרמה כזו שבוודאי יוכל לראות תכנים לא צנועים, או לחילופין, המנוי מבקש שאסיר לו את תכונת הסינון מהפלאפון.

האם אני רשאי מבחינה הלכתית וחינוכית לעשות כן?

א. מסייע לדבר עבירה – מי שמבקש להסיר את התוכנה כמעט וודאי שעתיד להיכשל בכוונה. וכן המבקש להוריד את רמת הסינון, ייתכן שחס על ממונו וכו', ועתיד להיכשל בעריות.

ב. לפני עיוור לא תיתן מכשול – אף אם אינו מעוניין להיכשל, לצערנו, באינטרנט של היום, הפריצות נמצאת בכל פינה, ונפגשים עימה אף שלא בכוונה.

ג. דיני ממונות – האם אני רשאי לסרב למלא את בקשתו, שהרי הוא שילם על התוכנה, ואני רק מתנדב.

נקודות נוספות שלענ''ד יש לשקול אותן:

א. ייתכן שאפשרי להסיר את התוכנה ע''י שיבקש זאת ישירות מהחברה ולא רק על ידי.

ב. הסרת התוכנה יכולה להתבצע בשלושה אופנים:

a. ע''י שאני אסיר לו אותה (דרך האינטרנט).

b. ע''י שאביא לו את הסיסמה שבעזרתה יוכל להסיר.

c. ע''י שאסיר את ההגנות מהתוכנה, וכך יוכל למחוק אותה כמו כל תוכנה אחרת בפלאפון.

ג. נקיטת דרך התנהלות 'קשה' עלולה 'להבריח' אנשים שלא ירצו לש

תשובה

שלום וברכה

נראה לי כי כדבר פשוט שאתה חייב לפתוח לו את מה שהוא מבקש, על אף העובדה שלצערנו הגדול זה עלול להיות מאוד לא טוב:
א. אתה לא נתמנית כמנהל אלא על דעת זה שאתה תעשה את מה שהוא מבקש. לא אתה המסייע לדבר עבירה. להפך, אתה סייעת עד היום לדבר מצווה, ומכאן ואילך הוא מבקש שלא אתה תהיה זה שתהיה בעלים על "רכושו".
ב. אפילו אם זה לא היה כך, זה שלו. אתה לא רשאי לקחת ממנו את "רכושו", גם אם הוא מתכוון לעשות בכך עבירות.
ג. לא אתה נותן לפניו מכשול. גם אם כן – הוא היה מסוגל להוריד את החסימה לבדו, וזו עוד סיבה שלא אתה נותן לפניו מכשול.
ויש עוד סיבות, שאת חלקן מנית.
אדגיש שוב כי עצם הסרת החסימה עלולה להיות דבר מאוד מאוד לא טוב, אלא שלא ניתנה לנו סמכות למנוע מאנשים לעשות מעשים לא טובים. ברם, כדאי שתנסה לשכנע אותו שהסרת החסימה עלולה לגביו להיות מבוא לנפילה עמוקה לתהום, ועל כן הוא צריך לחלץ מתוך עצמו כוחות גדולים שלא ליפול למקומות האלה.
כל טוב


כתבות נוספות