שאל את הרב

חברה מעורבת - האם אני יכולה להיות שם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/11/16 00:03 ג בחשון התשעז

שאלה

אני כרגע נמצאת בהתלבטות גדולה מאוד. אני נמצאת בחברת סניף ובה יש מעורבות של שיחות, מעגלים וכו' אני מאוד רוצה להיות חלק מהצחוקים או מהמשחקים אבל אני יודעת שזה נגד דבר ה' וזה לא (ישבצ"ים) האם אני צודקת? האם מותר לי להיות שם?

תשובה


שלום יקרה!

מה שלומך?

משאלתך נראה שאת מבינה שהמצב שאת נמצאת בו הוא לא אידיאלי, את מבינה שהוא עלול להיות בעייתי מבחינה הלכתית. ההבנה הזו היא שלב חשוב כי הוא יקדם אותך לשמירה על עצמך ועל גבולות ההלכה. אני מחזקת את ידייך ואת רצונך לשמור על עצמך, בע"ה תלכי עם הרצון הזה ורק תתפתחי ממנו ותגדלי ממנו ולא תחלשי בגללו.
ברור שעם הרצון הקדוש הזה עומד הרצון להיות שותפה בחברה, הרצון הזה הוא רצון טבעי לחלוטין. השאלה איך מתמודדים ומשלבים בין הרצונות האלה?

אפשר לומר עזבי, תתנתקי מהם, מחשש שמא תיפלי לדברים שאינך רוצה להגיע אליהם. אינני מאמינה באמירות כאלה, אדם שהוא שותף פעיל בחברה מסוימת שטוב לו בה, קשה להוציא אותו ממנה. ברור שאם קורים בחברה מסוימת מקרים חמורים על האדם לעזוב את החברה הזו אך אני לא חושבת שהמקרה שלך הוא כזה. (ייתכן שאני טועה באבחנה שלי) לכן מה אפשר לעשות כדי לשמור על עצמך בחברה כזו?

כדאי [ללמוד!] ללמוד לעומק את ההלכות העוסקות ביחסי בנים-בנות. "לעומק" הכוונה להבנת ההלכות, להבין מדוע חכמים קבעו דווקא את ההלכות והגדרים האלה? מהיכן ההלכות נבעו? ההבנה הזו עוזרת מאוד לשמור על ההלכות ועל עצמנו, כשאדם מבין מה עומד מאחורי הדברים שהוא עושה הוא ישתדל יותר להקפיד על הדברים האלה כי הוא רואה את חשיבות של הדברים ולא עושה כי כך קבעו לו אלא כי זה יוביל למשהו טוב והמשהו הטוב הזה ידוע לו. בכללי, ההבנה האמתית והפנימית חייבת לגרור אחריה מעשה. על כן, כדאי להתרכז בלימוד ובירור עצמי ואת תראי שהמעשה יבוא מאליו, מתוך ההבנה העמוקה שהגעת אליה. יש היום כמה וכמה ספרים נגישים מאוד בנושא הצניעות: אני אמליץ על שנים - "קדושים תהיו" של הרב שמואל כ"ץ ו"כותנות אור" המאגד כמה מאמרים בנושא.
צד נוסף בלימוד הוא ללימוד ההלכות על בוריין עד כדי שתדעי ממש את ההלכות עצמן על דִיוקן. אחרי שתלמדי, תרגישי בטוחה בעצמך ותדעי בוודאות היכן כל גבול עובר- עד היכן את יכולה למשוך את הגבול בסניף והיכן את צריכה לשים גבול לאדם העומד מולך.


לצד הלימוד החשוב, כדאי [שתקבעי לעצמך כללים וגדרים שהם בעינייך קו אדום ותחליטי שאת לא עוברת אותם.] חשוב שתחליטי שאם מתרחש מצב כזה, את קמה והולכת או אומרת בקול חד וברור שהסיטואציה לא מתאימה או כל מעשה אחר המתאים לך שהוא מוציא אותך ואת האחרים מהמצב הקיים. אני ממליצה לך לקבוע מראש את הגדרים ולא לחכות לשעת מעשה כי בשעת מעשה קשה לנו להחליט החלטות חדשות. לכן עדיף שרק תדרשי לעמוד בהחלטות שהחלטת מראש (שלא בשעת מעשה) ולא להחליט במצב עצמו. אם לא הצלחת לעמוד בגדרים שקבעת לעצמך, חשוב מאוד מאוד שלא תתייאשי ותרימי ידיים אלא תמשיכי להקפיד ולשמור על מה שחשוב לך. אל תפחדי מנפילות! הן קורות אם נרצה ואם לא נרצה. אלא שהאתגר הוא לקום אחרי הנפילה. להמשיך הלאה ולהתקדם. וזה מה שנדרש מאתנו: לקום ולהמשיך להתקדם אחרי שנפלנו. (מזמינה אותך ללמוד באורות התשובה פרק ה´ סעיף ו´, שם הרב קוק מדבר על הנפילות שבחיים ועל הקימה מהן.)


מקווה שהדברים שהעליתי יסייעו במעט בהתמודדות הזו. תמשיכי לחשוב על פתרונות שיסייעו לך לשמור על עצמך בהתמודדות הזו ואני ממליצה לך לא לוותר לעצמך ולהמשיך לשאוף לאן שאת רוצה, הכי גבוה, גם אם נראה שהמציאות בשטח אינה מאפשרת את הוצאת הרצונות לפועל.

מוזמנת להגיב ולשתף במחשבותייך במייל או באתר.

בהצלחה רבה!


כל טוב,
רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות