שאל את הרב

ברכת חכם הרזים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 31/10/16 12:39 כט בתשרי התשעז

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

שאלה לגבי ברכת "חכם הרזים".

א: האם בשביל לברך, צריך לראות שישים ריבוא גברים כמנין יוצאי מצרים יחד במקום אחד בארץ ישראל, או שכמו לעניין רחוב שהוא רשות הרבים בשבת, שישים ריבוא כוללים נשים וילדים ?

ב: נניח ויום אחד (בעזרת השם היום), יגיע עם ישראל למסקנה שהקב"ה אוהב אותנו מאוחדים , ויקומו מנהיגנו הפוליטיים וההלכתיים ויקראו לעם ישראל לבוא כולם יחד ל"מעמד ברכת חכם הרזים" בירושלים עיה"ק תובב"א. האם הסרת שנאת החינם המתבקשת ממעמד כזה (שבשבילו אנו תלויים אחד בשני) תוכל לדעתך להביא את המשיח ? (ובמידה והוא בא, ואני בין "גאל ישראל" ל שמונה עשרה, האם לברך "שחלק מכבודו ליראיו" או לא ??)

תודה רבה,

ויהי רצון מלפני אבינו שבשמים שעוד החודש הזה,

ישמע בבית זה קול ששון וקול שמחה.

תשובה

לשואל שלום
א. שאלה טובה. בנושא זה יש מעט מאוד ספרות בחז"ל כיוון שלא הייתה מציאות זו מצויה בזמן הגלות.
כיוון שלומדים את המספר מיוצאי מצרים מגיל עשרים ומעלה לכאורה נראה לומר שצריך דווקא גברים.
אך לעניות דעתי מההבנה שההיגיון מאחורי הברכה הוא הפלא "שאין דעתם דומה זה לזה ואין פרצופיהן דומים זה לזה" יש מקום לומר שנספור רק בעלי "דעת". לכן [קטנים אינם בכלל זה, אך נשים כן].
ב. משיח צדקנו יבוא על ידי שנשתדל להרבות אור, אחדות וקדושה בעם ישראל. נפעל לחיזוק אחיזתנו בארץ ישראל. ונרים את קרנה של תורת ישראל.
ג. אמן.
(מקורות: תחומין לד | ברכות דף נח והראשונים שם)

כתבות נוספות