שאל את הרב

בחירה חופשית

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 23/10/16 10:30 כא בתשרי התשעז

שאלה

שלום הרב רציתי לשאול שאלה בהקשר של בחירה חופשית.

איך יכול להיות שיש בעולם הזה בחירה חופשית ומצד שני יש שכר ועונש ? הרי מי שלא מקיים מצוות אומרים לו שיקבל עונש לא??

איך זה שאנשים שלא מקיימים מצוות ספציפיות. ברגע שהם מקיימים הם רואים שכר בעמלם ואנשים שכל החיים מקיימים את אותה מצווה וזקוקים לאותה ישועה לאו דווקא יקבלו את השכר הזה... ויותר מזה אנשים שהם כל החיים מקיימים את המצווה ופתאום מפסיקים לקיים אותה פתאום מגיעות כל מיני בעיות שלא נדע..

מה שרואים היום זה לאו דווקא שאלו שלא מקיימים תורה ומצוות יש חיים פחות טובים מאלא שמקיימים אותם.

עדיף לא לקיים את המצוות ולהגיע למצב שכן לקיים אותם?

אשמח לתשובה מפורטת או שאתה יכול להפנות אותי למקום שאוכל לקבל על זה תשובה מפורטת...

תודה

תשובה

שלום וברכה,

חז"ל מספרים כי משה רבינו ביקש מרבש"ע לדעת כיצד הוא מנהל את העולם "הודעיני נא את דרכך" ומדוע 'צדיק ורע לו ורשע וטוב לו"? והקב"ה השיב כי "לא יראני האדם וחי", אין באפשרות אדם להיפגש עם עומק החכמה האלוקית.

לכן, כל נושא חשבונות שמיים של גמול ועונש הוא מעבר להבנת בשר ודם, ואנו בטוחים כי "אל אמונה ואין עוול, צדק וישר הוא". הקב"ה מנהל את עולמו לפי מידת הצדק והחסד, וכל 'דעביד רחמנא- לטב עביד' (הכל לטובה).

הרבה הסברים ניסו לתרץ את קושיית הנושא. יש שהסבירו שהקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה בכדי שיזכו לעולם הבא, ואילו הרשעים נהנים בעולם הזה, בכדי שלא יזכו לעוה"ב. אבל, אין אפשרות אמיתית לדעת את דרכי הא-ל. ואמר הנביא "כי לא מחשבותיכם מחשבותיי..."

מתוך הנחה זו, מתברר כי אסור שאמונתנו תתבסס כל צפיית השכר עבור מעשינו, שהרי אנו לא באמת מכירים את כל השיקולים. האדם יקיים את המצוות כעבד לאדונו וכבן לאביו, מקיימים מצוות - כי כך צוונו, ויש ערך גדל בקיומם.

בחירה חופשית- היא יכולת האדם להחליט לעשות כפי רצונו. כשם שאדם יכול לאכול מאכלים בריאים או מזיקים לגוף, ובסוף הוא יישא בתוצאות. כך מבחינה רוחנית, יש חוקיות של שכר ועונש. אבל כאמור, איננו יכולים לדעת מתי באיזה אופן היא תתבצע.


ברכה והצלחה

יוגב כהן
הר ברכה

כתבות נוספות