שאל את הרב

התרת נדרים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/10/16 08:19 ג בתשרי התשעז

שאלה

שלום רב,

ברצוני לשאול 3 שאלות:

1.אם אמרתי מספר פעמים שאעשה משהו אחרי החגים האם אני מחוייבת לעשות מיד לאחר החגים או שניתן לדחות זאת?

2. אני סובלת רבות מטרדות בנושא שבועות. רק לפני ראש השנה הלכתי ל - 3 התרות ובנוסף להתרה הכללית בערב ראש השנה. ובכל זאת הטרדות המשיכו גם בחג.

בזמן התפילה קפצה לראשי מחשבה שרק לאחר אעשה דבר מה (שאני טרם בשלה לעשותו) אקנה רהיט שאני מעוניינת בו. כדי לדחות את המחשבה ומתוך פחד שהיא מחייבת אותי עצרתי את תפילתי ואמרתי לעצמי מספר פעמים 'אקנה את הרהיט לפני הכל'. אני חוששת שאולי שפתי נעו. כל היום חשבתי על כך ואחה"צ עלתה בי מחשבה שהדברים שאמרתי הם בבחינת דבר הדרוש התרה. האם זה מחייב אותי? האם אני לא יכולה לקנות דבר לפני אותו רהיט?

3. הרבה פעמים בזמן לחץ דברים שמטרידים אותי קופצים לי לראש כאילו אני חלילה אומרת אותם בלשון שבוע. אני פוחדת שהשפתיים שלי זזות כשאני חושבת על כך.

תודה ושנה טובה,

תשובה

שלום וברכה

א. הדבר הולך לפי לשון בני אדם. בני אדם אמנם לא מתכוונים מיד, אבל גם לא רחוק מהחגים. נראה כי יהיה נכון לקבוע קו של שלושים יום משמחת תורה ועד לעשיית הדבר.
ב. כל הדברים האלה לא מחייבים אותך. את רשאית להחליט החלטות, ואת רשאית לבטל את ההחלטות האלה, וכל הדברים האלה הם לרצונך החופשי, ואינם שבועה או נדר או כל דבר כזה.
ג. גם אם השפתיים שלך זזות – זה כלל לא שבועה, ואת לא צריכה לחשוש לזה, פשוט כי כלל לא התכוונת להישבע. מחשבות שקופצות לראש וכדו' הן לעולם לא שבועה גם אם אומרים אותן בפה.

כל טוב ושמחת חיים

כתבות נוספות