שאל את הרב

על הדרכה, צניעות ומה שביניהם

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/09/16 14:38 כז באלול התשעו

שאלה

לא מזמן נכנסתי להדרכה ואני מאוד מבולבלת. עוד לפני שנכנסתי להדרכה היו לי בעיות צניעות בלבוש. במהלך הכנסתי להדרכה דיברו איתי על זה ואני אמרתי שאני אקח על עצמי להשתפר והנה אני מדריכה.

באמת התכוונתי להשתפר וגם קניתי בגדים צנועים והלכתי איתם. אבל כל הזמן הסתובבתי עם הרגשת צביעות... הרגשתי שזה לא אני שזה זר לי... שזה לא מתאים לי. ובאמת השתדלתי ואמרתי לעצמי שאחרי המעשים נמשכים הלבבות אבל זה לא עזר.

אני מדריכה את שבט ניצנים שעולות למעלות וזה בדיוק הגיל שבו מתחילים את גיל ההתבגרות... אני לא יודעת איך אני אוכל להתמודד עם השאלות של החניכות שלי כשאני בעצמי לא מצליחה.

מה לעשות? אני ממש מבולבלת...

תשובה

הי אמונה!
אני שמחה שפנית אלינו בנושא, מקווה שהתשובה שלי תכוון אותך ותוציא מהבלבול!
קודם כל רואים שעניין ההדרכה חשוב לך מכיוון שאת מוכנה לעשות מאמצים ושינויים כדי להמשיך בו. ויותר מכך, משמח לראות שאת מבינה את החשיבות והמשמעות שבדוגמא אישית בכל הנוגע לתפקיד הדרכתי. יש ערך גדול לתובנות האלו והן מעידות שאת לוקחת את הדברים ברצינות ואפילו משקיעה ומבררת את הנושא- כבר על זה מגיע לך כל הכבוד!


[מחניך למדריך]
אולי זה יפתיע אותך אבל חשוב לי לציין שרבים מאיתנו יכולים להזדהות עם תחושותייך בזמן שאנחנו חווים מעבר ממעמד של חניך או תלמיד לעמדה של מדריך או איש חינוך. הסיבה לכך היא התוספת המלווה את המעבר- העובדה שפתאום יש אנשים שמסתכלים עליך ונמצאים במקום שהם לומדים ממך ושמים לב להתנהלות שלך. הדילמה עשויה לפגוש אותנו בכל נושא שהוא (לאו דווקא בצניעות כפי שאת חווה) ולגרום לנו לשאול עצמנו האם עלינו להשתנות בהתאם לערכים שאנחנו מעבירים לחניכים או לתלמידים שלנו?
גם לצדיקים הכי גדולים בעם היהודי היו סוגיות מסוימות בהן התקשו בשמירה על ההקפדה הנדרשת על פי היהדות. בסך הכל כולנו אנושיים ולגיטימי שנרגיש שיש דברים שעדיין לא מתיישבים לנו לגמרי על הלב. אבל זה לא אומר שכשאנחנו מלמדים או מחנכים לנושאים שאנחנו בעצמנו מתקשים בהם אנחנו בעצם צבועים, מכיוון שעל אף הקושי בהקפדה אנחנו עדיין מאמינים בערכים האלו וגם באים בשם עולם שלם ותנועת נוער שיש לה עמדה מסוימת בנושא ולא באים רק בשם עצמנו.


[ללמוד וללמד]
ציינת בפנייה שלך ש"אחרי המעשים נמשכים הלבבות". אכן יש עניין בכך, אבל זה לפני הכל צריך להיות מקום פנימי שרוצה בשינוי ולכן זה לא עובד כאשר נכפה על עצמנו את הדברים באופן מעשי בלבד. לכן, במקביל לניסיונות בפועל תוכלי לקבוע ללמוד על הנושא דרך ספרים יחד עם חברה קרובה או מדריכה או מישהי מהמשפחה. שימי לב שאומנם אני ממליצה על דמות נשית מכיוון שיתכן והן יוכלו יותר להבין את הקושי שאת מתארת אבל בפועל זו החלטה שלך עם מי ללמוד :)


יחד עם זאת, אני מאמינה מאוד בדבקות באמת ולכן אם חניכה תיגש אלייך ותפתח את המקום הזה של הצניעות, אם תרגישי לנכון בהחלט תוכלי לשתף אותה שאת מבינה את הקושי וגם עבורך זו התמודדות. תתפלאי לראות שהיא תעריך את ההזדהות עם תחושותיה. אולי אפילו תוכלי ללמוד איתה קצת על הנושא ובכך גם לחזק את המקום שלך.


על אף שנושא הצניעות מעסיק אותך, חשוב שתזכרי שהחניכות יכולות ללמוד ממך עוד כל הרבה ויש נושאים רבים אחרים שוודאי מעסיקים בגיל שלהן ואת תוכלי להיות כתובת למענה עבורן. מה גם שתפקיד ההדרכה הוא לא רק להיות שם בשביל השאלות שלהן אלא גם ליצור חוויה משמעותית ולהקנות ערכים ובכך אני בטוחה שאת מתאימה מאוד ולבטח לא סתם נבחרת כמדריכה.


לסיום, אני כמובן ממליצה לך להתייעץ עם דמות משמעותית מקורבת אליך. תמיד יכול לספק עוד זוויות ראייה והצעות לפתרונות.


בכל מקרה שיהיה הרבה הצלחה גם בתהליך האישי שלך וגם בתהליך עם החניכות ובהדרכה בכלל :)


במידה ותרצי להרחיב בנושא את מוזמנת לפנות בשמחה דרך המייל.

משאת

masethm@gmail.com


כתבות נוספות