שאל את הרב

כהן נשוי באיסור

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 27/09/16 20:13 כד באלול התשעו

שאלה

שלום,

ברצוני לדעת בבקשה:

1) האם נישואיו של כהן לאסורה לו (כדוגמת גרושה, גיורת וכו׳)

פוסלים אותו בעצמו מכהונתו או שמא פסילת הכהונה חלה רק על ילדיו מאותם נישואין (שדינם כחללים)?

2) אותה השאלה בדבר כשרותו של הכהן עצמו רק בהנחה שנישא לגויה.

3) באם אכן עצם הנישואין האסורים פוסלים את הכהן מכשרותו, האם ברגע שיתגרש מאותה אישה האסורה לו יחזרו לו מלוא זכויותיו ככהן?

תודה רבה, יצחק.

תשובה

לשואל שלום
1) הכהן עצמו שעבר את העבירה ובא על אשה מאיסורי כהונה, [לא נתחלל], שנאמר: ולא יחלל זרעו, זרעו מתחלל והוא אינו מתחלל, שאף על פי שחטא כהן הוא. אלא שכל זמן שהוא נשוי עמה [פסול לעבודה].
2) המונח "נישא לגויה" אשר ציינת בשאלתך הוא מונח שאינו קיים בתורה. [קידושין לא תופסים בין גויה ליהודי], אלא מעשה הביאה הוא רגעי, על כן [אינו נפסל לעבודה]. אלא שיש מחלוקת בגמרא האם לוקה על מעשה זה. במסקנה, [הלכה כרבא שכהן לוקה על בעילת גויה], על אף שקידושיו לא תופסים ושזרעו לא מיוחס אחריו כלל.
3) בצורה פשוטה, הדין הוא שכאשר הם מתגרשים [הוא חוזר לכשרותו]. וכך כתוב במדרש: "בעמיו להחלו, בזמן שהיא - החללה - עמו הרי הוא חולין, פירש - הרי הוא בקדושתו". וכן כתב רש"י על הפס'.
אלא שמצאתי בתשובות הגאונים, שערי תשובה סימן רלא בשם רב האי גאון כתוב שאף לאחר שחזר בתשובה אינו חוזר לקדושתו הראשונה. [וצריך עיון].
(מקורות: משנה סוטה כג א | רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק יז-יט | תורת כהנים אמור א-ב, ור"ש משנץ שם | שולחן ערוך אבן העזר סימן ז,יג | ערוך השלחן סימן ז, לב | תמורה כט,ב)
שנזכה לחזות בבניין בית הבחירה במהרה, בשיבת כהנים לעבודתם ולויים לדוכנם לשירם ולזמרם. אמן.

כתבות נוספות