שאל את הרב

נזק חיה בזמן שמירה בשכר

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 18/09/16 23:15 טו באלול התשעו

שאלה

שלום לכבוד הרב

לפני כחודשיים נסענו לחול והשארנו את הכלבה שלנו לשמירה, תמורת כסף, אצל השכנים, יש לציין שהיא כלבה מאד שקטה ונוחה וגם השכנים הכירו אותה ואף שמרו עליה בעבר.

כאשר חזרנו מחול ושילמנו את הכסף שהבטחנו, אמרו לנו השכנים שהכלבה שלנו גרמה נזק לבריכה שנמצאת אצלם בגינה ואכלה דג גדול, עלות הנזק 180 ש"ח, והם מבקשים שנשלם את זה.

עד כה לא שלמנו, כי לא ידענו אם אנחנו צריכים והזנחנו את הנושא.

חשוב לי לדעת, האם לפי ההלכה אני חייב להחזיר להם את הכסף?

בברכה

תשובה

לשואל שלום
בכדי לדון דיני ממונות בצורה נכונה, יש לפנות לרב או דיין באופן פיזי ולהציג בפניו את טענות שני הצדדים.
[להלן מושגים כלליים, אשר אינם מהווים פסק דין תורה]:
לפי דבריך, אם אין דרכה של הכלבה לקרוע בדרך כלל - הרי זה נזקי קרן, ויש לשלם רק חצי נזק ועד גובה שוויה של הכלבה. אמנם אין דנים ´קרן´ בזמן הזה, אך ראוי לשלם גם אם אין דנים.
לגבי טריפת הדג - נזק שביצע בעל חיים ברשותך להנאתו הרי הוא מוגדר נזק "שן" והתשלום במקרה זה הוא נזק שלם.
עוד יש להוסיף לכך את שיקול הבעלות של השומר במקום הבעלים המקורי. על כך כתב הרמב"ם: "הַמּוֹסֵר בְּהֶמְתּוֹ לְנוֹשֵׂא שָׂכָר – [נִכְנְסוּ תַּחַת הַבְּעָלִים, וְאִם הִזִּיקָה חַיָּב הַשּׁוֹמֵר]. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּזְמַן שֶׁלֹּא שְׁמָרוּהָ כְּלָל. אֲבָל אִם שְׁמָרוּהָ שְׁמִירָה מְעֻלָּה כָּרָאוּי וְיָצָאת וְהִזִּיקָה - הַשּׁוֹמְרִים פְּטוּרִין וְהַבְּעָלִים חַיָּבִים".
והוסיף שם המגיד משנה: "ומה שכתב 'והבעלים חייבין' בששמרוה שמירה מעולה, הוא בנזק קרן בלבד. רצונו לומר בדברים שהיא תמה להם, שבהן הבעלים חייבים אפילו בשמירה מעולה. אבל בנזק שן ורגל אפילו הבעלים פטורין וזהו דין הכונס שבראש הפרק וחילוק זה מבואר בגמרא".
(מקורות: שו"ע חו"מ שצא,א שפט,ב | ערוך השולחן חו"מ א,יג | רמב"ם הלכות נזקי ממון פרק ד,ד | מגיד משנה שם | רמב"ם שו"ת פאר הדור לט)

כתבות נוספות