שאל את הרב

שאלות בנושאים הלכה ואמונה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/09/16 18:16 כח באב התשעו

שאלה

חברים מקשיבים שלום רב!

אני בן 17, חזרתי בתשובה לאחר הבר-מצווה ,ומאז אני משתדל לשמור על המסורת ולקיים מצוות עד כמה שאני יכול (זאת לאור העבודה שאני גר בסביבה חילונית) . התעוררו אצלי מספר שאלות בנושאים הלכה ואמונה ואשמח מאוד אם תוכלו לענות לי עליהם:

1.מהו יסודו של הביטחון העצמי על פי היהדות ואיך הוא בא לידי ביטוי? אני שואל שאלה זו ,משום שאני תוהה האם ביטחון עצמי נחשב לסוג של חטא (הרי כשאדם חילוני טוען שיש לו ביטחון עצמי ,הוא מתכוון לכך שהוא "עשה את החיל הזה לבדו" והישגיו תלויים רק במעשי ידיו-מה שאין כך למעשה.אדם דתי יודע שהצלחתו תלויה ברצון ה').

בעקבות שאלה זו עלתה לי שאלה נוספת...

2. כשאנו רוצים להתקבל למקום עבודה או למוסד לימודים ,למשל, האם נכון לטעון שהקבלה לא תלויה בנו ולא בבוחנים אלא מלמעלה? הרי ההתקבלות למקום העבודה תלויה בהשתדלות שלנו וברמת ההשקעה שלנו (אלו דברים שניתנת לאדם הבחירה בהם).

3.קיימות שס"ה מצוות "לא תעשה" ,לפי התורה, ועל עבירה על חלק מהם ניתנים עונשים שונים כמו מלקות, 4 מיתות של בית דין, שריפה, חניקה, סקילה ... אולם, בזמננו אנו לא רואים את הדינים האלה מתגשמים ואנו חושבים שאלה עונשים אכזריים. מה הרלוונטיות של עונשים אלה לזמננו ?

4.האם קיים אזכור ביהדות על כך שלמחשבות האדם יש כוח לשנות את המציאות? (יש אנשים שאומרים שאם אנשים יתחילו לחשוב ולהאמין שמה שהם חושבים יתממש- יהפוך למציאות) והאם תת-המודע של האדם קשור לנבואה ולמה שהיינו קוראים התגלות?

בתודה רבה,

יניב

תשובה

שלום רב,
כל הכבוד על כך שחזרת בתשובה לבד, יפה מאוד שאתה שואל ומברר את שאלותיך.
מקווה שתשובתנו תהיה לך לעזר:
1. שאלתך היא שאלה מאוד מעניינת, למעשה השאלה היא האם אדם שמרגיש בטחון עצמי בגלל שהוא מצליח, והוא חש שהוא מוצלח, יש בכך חטא, כיון שהוא בעצם כופר בכך שהקב"ה נתן לו את ההצלחה הזו.
שאלה זו מופיעה בספר של רב שנולד לפני כ-700 שנה בשם רבינו ניסים, בספרו מופיע דיון בשאלה זו, ואצטט מדבריו:
"היות שאמת שיש באישים סגולות מיוחדות לדבר מהדברים, כמו שיש אנשים מוכנים לקבל החכמה, ואחרים מוכנים לשית עצות בנפשם לאסוף ולכנוס, ולפי זה יהיה אמת בצד מה, שיוכל העשיר לומר כחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה, עם כל זה, עם היות שהכח ההוא נטוע בך, זכור תזכור הכח ההוא מי נתנו אליך ומאין בא".
כלומר, כן, תאמין בכח שלך, תבטח בעצמך, תצליח לעשות דברים, אבל אל תשכח אף פעם, כל כוחות ההצלחה האלו הגיעו אליך מה´, ולא קפצו אליך מעצמם, היכולת שלך להצליח בספורט, היכולת שלך להצליח בלימודים ובעבודה הם נובעים מהכוחות שה´ בורא העולם טבע בך.
אז אם כן, נכון, ה´ טבע בנו את כל הכוחות אבל את הכוחות הללו אנחנו מצווים לפתח ולכן אנחנו גם צריכים להרגיש כמה אנחנו מוצלחים, אבל אף פעם לא לשכוח מי מקור הכח.
2. שאלתך היא שאלה מעניינת גם היא - האם מעשה שאנחנו עושים תלוי במעשה שלנו או רק בשמים- הגמרא במסכת נדה מתייחסת לשאלות הללו, וכותבת:
מה יעשה אדם ויחכם? אמר להן: ירבה בישיבה, וימעט בסחורה. אמרו: הרבה עשו כן ולא הועיל להם! אלא: יבקשו רחמים ממי שהחכמה שלו, שנאמר כי ה´ יתן חכמה מפיו דעת ותבונה. תני ר´ חייא: משל למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו, ומשגר לאוהביו ממה שלפניו. מאי קמ"ל? דהא בלא הא לא סגיא (זה בלי זה לא מועיל). מה יעשה אדם ויתעשר? אמר להן: ירבה בסחורה, וישא ויתן באמונה. אמרו לו: הרבה עשו כן ולא הועילו! אלא: יבקש רחמים ממי שהעושר שלו. שנאמר לי הכסף ולי הזהב. מאי קמ"ל? דהא בלא הא לא סגי, מה יעשה אדם ויהיו לו בנים זכרים? אמר להם: ישא אשה ההוגנת לו, [דף עא עמוד א] ויקדש עצמו בשעת תשמיש. אמרו: הרבה עשו כן ולא הועילו! אלא: יבקש רחמים ממי שהבנים שלו, שנאמר הנה נחלת ה´ בנים שכר פרי הבטן. מאי קא משמע לן - דהא בלא הא לא סגי.
כלומר, לא מועיל לבקש מה´ מבלי שנעשה את מה שאנחנו צריכים לעשות, הבטחון בה´ הוא לבטוח שמה שנעשה הוא יסתובב לטובה על ידי מעשיו של ה´, שברא את כל העולם, בשום פנים ואופן אין אפשרות לומר שהכל משמיים, וגם אם לא נעשה כלום, ה´ יעשה את הדברים מאליהם, על מנת שמשהו יקרה מאליו דרוש נס, וזה לא נעשה לכל אחד, למרות זאת, אין ספק שכל קיום העולם הזה הוא נס, כל אדם שמוצא עבודה זה נס, נאמר בגמרא שמיום שנברא העולם הקב"ה יושב ומזווג זיווגים, כל זיווג שכזה בין אדם שמחפש עבודה לבין מישהו שצריך הוא זיווג משמיים, בדיוק שקשר בין איש ואשה הוא קשר משמיים, אבל לא יעלה על דעתו של אף אדם או אשה שאין הוא צריך לעשות שום השתדלות על מנת למצוא את אשתו, וגם אם הוא ידע על אשה שמוצאת בעיניו הוא לא יעשה עם זה כלום כי הכל משמיים. אדם צריך לעשות את כל מה שהוא יכול, את כל ההשתדלות, ולהאמין שכל מה שקורה לאחר מכן קרה בגלל השגחתו של הקב"ה. אני שולח לך קישור לשיעור בנושא:
http://www.yeshadmot.org.il/shiurContent.asp?shiurNo=579
3. ראשית אפתח ואומר שאנחנו מאמינים שכל מה שנאמר בתורה יש לו תועלת, והוא בוודאי לטובה, כולל עונשים שנראים בעיננו היום כקשים לביצוע, אנחנו צריכים לדעת שעונשים כאלו ניתנים במקרים מאוד קיצוניים כפי שכותבת המשנה במכות, שהיו הורגים אחת לשנים רבות, גם כשהיה אפשר לממש את העונשים הללו, וזאת משום שהעונש הוא רק על אדם שפוגע במרחב הציבורי בצורה מתריסה, ובמקרה ששני אנשים ניגשו אליו יחד ואמרו לו להפסיק ממעשיו והוא לא הפסיק. עונשים אלו באו להציל את עם ישראל מהבעיות שעלולות להווצר אצלם אם הם לא יקיימו את העונשים הללו, כמו שרואים בסיפור על עכן בספר יהושע, שכל עם ישראל סבל ונפגע, נהרגו אנשים רבים מישראל רק בגלל מעשיו ורק אחרי שעם ישראל סקלו אותו באבנים והוא מת עם ישראל חזר לנצח במלחמות.
אנחנו לא חושבים כמובן שיש לממש את זה בימינו שיש שלטון שיש לו עונשים משלו על עבירות משלו. אבל בלי כל קשר ישנם דינים רבים הקשורים ותלויים בחומרת העבירה, וחומרת העבירה בתורה נקבעת בין היתר לפי העונש שהתורה ייעדה לאדם העובר עליה, לכן גם בימינו ניתן ללמוד על חומרת העבירה מהעונש שאותו התורה מייעדת לו, לכן גם לעונשים אלו יש משמעות בימינו.
פרט לכך נאמר בגמרא שיש זמנים שהקב"ה עצמו דואג שהחוטא באופן שמגיע לו אחת ממיתות אלו, ימות באמת במיתה דומה, כלומר למשל אם מגיע למישהו חנק אז הוא יחנק, שריפה - הוא ישרף וכו´.
4. בוודאי שכן מחשבות האדם משנות את העולם, ראשית בגמרא נאמר שהתפילה כולה היא עבודה שבלב, כלומר, עבודה שצריך לעבוד אותה בלב שלנו, מקומות נוספים שנאמר שדברים תלויים בכוונה של האדם, וששני אנשים יכולים לעשות את אותו מעשה, ואחד יחשב צדיק ואחד יחשב לרשע זאת משום שיש שוני בכוונה שלהם לאותו המעשה.
למרות זאת, כמובן, שהאמונה שאם תחשוב משהו המחשבה תתממש היא לא תמיד עוזרת לממש, למשל אם תחשוב בלילה שמחר תזכה בלוטו, כי זה ממש לא תלוי בך, וגם דברים שתלויים בך אם תאמין שאתה יודע לדבר ספרדית לא בטוח שתצליח מחר לדבר ספרדית... אבל בהחלט ישנה השפעה למה שאתה חושב ומכוון.
האם תת המודע של האדם קשור לנבואה - זו שאלה טובה על מהות הנבואה, ברור שתת המודע קשור לנבואה, כיון שחלק מהמידות שהן תנאי לנבואה קשורות לתת המודע של האדם. וברור שתיקון הנשמה הוא משהו פנימי, למרות זאת כיון שאין היום נבואה וישנם שיטות רבות כיצד הנבואה מגיעה לנביא, אשאיר את השאלה הזו כשאלה פתוחה.
בהצלחה רבה!
עקיבא
לכל שאלה נוספת, או למקורות נוספים:
akiva.ka@gmail.com

כתבות נוספות