שאל את הרב

יסורי מצפון על העבר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/09/16 14:09 כח באב התשעו

שאלה

ב"ה

אני בן 19 עוד מעט 20 מאז ומעולם הייתי ביישן ואף פעם לא דיברתי עם בנות לא הייתה לי חברה כי חוץ מהביישנות גם לא רציתי קשר שלא יוביל לחתונה,אבל תמיד אני זוכר את עצמי שהייתי מאוהב במישהי מהסניף שלי ואף פעם לא היה לי האומץ לבוא ולדבר איתה והיום אחרי שהיא כבר לא גרה בעיר הרבה זמן ועזבה את האולפנה שהייתה בה לא ידעתי מה איתה וגיליתי שהיא כיום גרה בתל אביב עם אדם שלא שומר תורה ומצוות לעת עתה (אני לא משתמש במושג "חילוני" כי אין יהודי חילוני) ויש לה ילדים ממנו והם לא נשואים ועכשיו אוכל אותי המצפון שלי מבפנים שאם הייתי מדבר איתה היא הייתה יכולה להיות חברה שלי ולא מגיעה לאן שהיא הגיעה, מה לעשות?

איך אני צריך לנהוג במקרה הזה?

בתודה מראש.

תשובה

לשואל היקר שלום וברכה!
שאלה חשובה שאני מאמין ונוגעת באנשים רבים. צער או חרטה על אירועים מהעבר מלוות את כולנו בחיי היומיום ואני מודה לך עליה.

ראה, כל חיינו מלאים בבחירות, חלקן נכונות יותר חלקן פחות אבל אנחנו בני אדם, בעלי יכולת בחירה חופשית. זוהי נקודה ראשונית חשובה, לדעת שיש בידינו אחריות עצומה לבחירות שלנו שמשפיעות על מעגלים רבים ועל שנים רבות.
הבחירה צריכה להיות מה שיותר מחוברת לאמת, והאמת היא שכמתבונן מבחוץ נראה שהבחירות שלך מהעבר הינן בחירות המחוברות לאמת, לדרך הנכונה.
אך כעת, בלבך ישנה תחושה שאילו היית אתה כל זה לא היה קורה.. אך האמת היא שגם לה יש בחירה חופשית. איננו אפוטרופסים של אנשים אחרים, אנחנו יכולים לנסות לסייע, לעזור לתמוך – איננו האחראים הבלעדיים על בחירותיהם של אנשים. והרי אין לדבר סוף.
תחנך תלמיד שלא ילך בדרך הטובה – האם זו אשמתך? האם כל מחנכי ישראל יהיו מלאי חרטות על בחירות שיתכן ואינן נכונות לתלמידים? נראה שלא..
כך גם כאן, לך היית בחירה חופשית ובחרת בטוב בעבר ונראה כי מגמתך טוב גם בהווה. וגם לה ככל הנראה היו נתיבים כאלו והיו אחרים. אי אפשר לדעת מה היה אילו וזה לרוב לא מוביל אותנו לפיתוח, אלא לשקיעה בעבר.
אז מה כן? תמיד אפשר להתפלל, תוכל להתפלל עליה שתשוב, להתפלל על עצמך שתמצא אהבה גדולה וחדשה ולהיות חדור למידה מהעבר ובעיקר מהסתכלות על העתיד, העבר שלך לפחות לפי מה שאני רואה מלא בטוב, וכך גם ההווה.
בשולי הדברים, רק אומר שישראל ביישנים הם, ביישנות הנה תכונה יפה כל עוד היא במקומה וכל עוד לא מגבילה אותך יתר על המידה, כרגע נראה שעשתה לך טוב, ברגע שלא אמת של רצון להקים בית בישראל אני מאמין כי האומץ יצא לאור ובעז"ה תסלל לפניך הדרך..

אז שוב מודה לך על שאלתך
הרבה הצלחה בכל,
חנן
באם לא דייקתי או לא נגעתי בדיוק בנקודה – מוזמן תמיד hananb1081@gmail.com

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368