שאל את הרב

למה הקב"ה הביא אותנו דווקא לארץ מוקפת אויבים ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/08/16 23:27 יח באב התשעו

שאלה

שלום, אם אלוהים שלח את היהודים לישראל אז למה הוא לא שלח את הערבים לאזור אחר? למה לגור באזור ערבי? למה לגור במדינה קטנה מוקפת אויבים? לא עדיף אם השכנים שלנו היו ארופאים או אמריקאים? תודה

תשובה

שלום וברכה

נקודת המוצא שלי שאין אני יודע דבר על ההכרעות של הקב"ה כיצד לנהל את העולם, ואין לי את הכלים לדעת את הסיבות להתרחשות זו או אחרת. זה היה תפקידו של הנביא, וכל עוד אין לנו נביא – אין ביכולתנו לקבוע.
אני יכול רק לשער שחלק גדול מנקודות ההנחה שבשאלה שלך אינן הכרחיות, ואפשר בכלל לסבור אחרת, ואולי זו הסיבה להנהגה של הקב"ה:
ערבים לא "שולחים". הם בני אדם. התורה עצמה מלמדת אותנו כי אבותינו לא יכלו לרשת את הארץ לפני שמלאה סאת החטאים של הכנעניים "כי לא שלם עוון האמורי עד הנה". הקב"ה הוא אלוהי כל העולם, והוא אלוהי הצדק והמשפט, והוא לא עוול גם לא כלפי ערבים.
מי אמר שהעולם נועד לחיים שיהיה לנו בהם קל. אולי דווקא השליחות שלנו היא לחיות חיים מסובכים באזור הזה, עם היתרונות והחסרונות שבו, וחלק בלתי נפרד מההתמודדות עם המציאות היא לגור במדינה קטנה מוקפת אויבים, לטפח הן את היכולת הבטחונית שלנו, את ההתנהגות המוסרית שלנו, והן את הפנייה שלנו במידת הביטחון לריבונו של עולם שיקיים אותנו ויציל אותנו מהאויבים המקיפים אותו ?
ומי אמר שהאירופאים הם טובים יותר ? זה נראה נכון בעשרות השנים האחרונות, אבל קודם לכן...
ועוד ועוד "מי אמר" ?
על כן, יהיה נכון יותר לוותר על השאלה הזו, לא בגלל שאנחנו מוותרים על שאלות קשות, אלא בשל העובדה שאין לנו את הכלים לענות עליה, ולהשקיע את מאמצנו בהתמודדות עם האתגרים העומדים בפנינו.

כל טוב ויישר כוח על דרישת אלוקים שבשאלה

כתבות נוספות