שאל את הרב

חינוך תורני

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/08/16 14:51 ח באב התשעו

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה,

ברצוני להכניס את בתי לחינוך דתי תורני, ע"מ שתסיים את לימודיה ברמה תורנית ולימודית גבוהה.

הבת שלי בת 5.

האם הרב יכול לעשות לי סדר בסוגי החינוך הדתי השונים החל מהיסודי ועד לאולפנות השונות - אני חוזר בתשובה ואינני מבין בכך כלום.

חשוב לי לחנך את בתי ברמה תורנית גבוהה ללא התפשרות על הרמה הלימודית.

השאלה כללית מאוד, ולכן גם קווים כלליים יעזרו לי.

אם ישנה כתובת שאוכל לפנות אליה להסבר מפורט, אשמח אם הרב יפנה אותי לשם.

בתודה רבה מראש,

אלדד

תשובה

שלום וברכה

ראשית, ברוך הבא.
אני מתקשה מאוד לענות על שאלה זו, לא רק בשל העובדה שצריך להכיר את כל מוסדות החינוך כדי לענות עליה, אלא בשל העובדה שכל מילה שתיאמר בנושא זה – תשבח חלק ותפגע באחרים, ותהיה סטיגמטית ומכלילה, וזה קשה מאוד.
על כן, אנסה לכתוב בצורה כללית מאוד.
א. יש לזכור לפני הכל כי אין שום ערובה, בשם מערכת חינוך, להליכה ילדינו בדרך של יראת שמיים. מערכת החינוך היא אחד המרכיבים, אך יש כל כך הרבה דברים אחרים קובעים, שלפעמים דווקא האינטרקציה בין הילד ובין מקום עם רמה תורנית גבוה יוצרת התנגדות וריאקציה ולא התקדמות רוחנית. על כן, צריך ללכת בזהירות, להכיר את תפקיד ההורים והחברה, וצריך הרבה מאוד תפילה על כך.
ב. באופן כללי, יש הרבה מאוד זרמים פנים יהודיים ופנים תורניים – למן הקצה האחד של מוסדות חינוך לא ממלכתיים סגורים מאוד, ועד מוסדות חינוך שלומדים ביחד דתיים וחילוניים.
ג. אני מבין מעצם העובדה שהשאלה הופנתה לאתר זה – שאתה מחפש דבר מה שהוא חלק מהציונות הדתית. אם אכן זה כך, באופן שטחי למדי ניתן לומר כי אנו יש שני סוגים של מוסדות: מוסדות חינוך ממלכתיים דתיים, שהם הרוב, ומוסדות חינוך של מערכת יותר פרטית (אם כי גם היא ממלכתית) שמצהירים על החשיבות התורנית של החינוך. ההבדלים בין שני הכיוונים שונים ממקום למקום (לדוגמה: בחלק מהמקומות המוסדות הפרטיים אינם יותר תורניים, אולם הם מנצלים את התורניות הפרטית כדי לעשות סלקציה סוציו-אקונומית).
ד. הדבר החשוב ביותר הוא המגמה האמיתית של המוסד החינוך, וכמובן נכונות ההורים לקבל אותה. כשהמגמה האמיתית היא חינוך תורני – זה סיפור אחד; כשהמגמה האמיתית היא השכלה כללית רחבה, שיש בה גם יסודות דתיים וכדו' – זה סיפור אחר.
ה. אני מציע כי תחפש במקום מגוריך (שאיני יודע אותו) משפחה שאתה מכיר כמשפחה שמאוד מעוניינת בחינוך תורני לילדיה, קבל מהם את מפת הדרכים של המקום, ולאור זה תוכל להבין הרבה יותר טוב.

אשמח לעזור עוד ועוד.

כל טוב

כתבות נוספות