שאל את הרב

אהבה כלפי בעלי נטיות הפוכות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 22/07/16 09:13 טז בתמוז התשעו

שאלה

שלום הרב! ראיתי את הדיון שהיה לך ולרב בזק בערוץ הכנסת, בין היתר על היחס להומואים.

כמי שמסכים מאד עם הרב בכל הדברים. אבל היה קשה לי לשמוע שהרב אמר בהתחלה שיש הבדל בין הומו פרטי לבין מצעד, ושאנשים פרטיים חוטאים צריך לאהוב ולקרב אותם שיחזרו בתשובה. ורק את האידיאולוגיה ומעשים לשנוא, ובמיוחד את אלה שמתגאים בעבירה.

השאלה על דברי הרב שהפריע לי היא איך הרב אמר שמותר לאהוב מישהו שעובר עבירה כזאת? אפילו בן אדם פרטי ולא אידיאולוג? גם בשביל לקרב, האם אין גבול לאהבת ישראל כלפי רשעים כאלה?

ישר כח! מנחמי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

כך קבלנו ממרן הרב זצ"ל, וקדם לו בזה רבינו הרמ"ק בתומר דבורה-

בפרק א-

וְזוֹ מִדָּה רְאוּיָה לָאָדָם לְהִתְנַהֵג בָּהּ עִם חֲבֵרוֹ. אֲפִלּוּ שֶׁהוּא רַשַּׁאי לְהוֹכִיחַ בְּיִסּוּרִים אֶת חֲבֵרוֹ אוֹ אֶת בָּנָיו, וְהֵם מִתְיַסְּרִים, לֹא מִפְּנֵי זֶה יַרְבֶּה תּוֹכַחְתּוֹ, וְלֹא יַחֲזִיק כַּעְסוֹ, אֲפִלּוּ שֶׁכָּעַס, אֶלָּא יְבַטְּלֶנּוּ. וְלֹא יַחֲזִיק לָעַד אַפּוֹ, גַּם אִם אַף הוּא הַמֻּתָּר לָאָדָם, כְּעֵין שֶׁפֵּרְשׁוּ "כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שׂוֹנַאֲךָ רוֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ" וּפֵרְשׁוּ- מַה הִיא הַשִּׂנְאָה הַזֹּאת? שֶׁרָאָה אוֹתוֹ עוֹבֵר עֲבֵרָה, וְהוּא יָחִיד אֵינוֹ יָכוֹל לְהָעִיד, וְשׂוֹנֵא אוֹתוֹ עַל דְּבַר עֲבֵרָה, וַאֲפִלּוּ הָכִי אָמְרָה תּוֹרָה "עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ", שְׁבוֹק יָת דִּבְלִבָּךְ, אֶלָּא מִצְוָה לְקָרֵב אוֹתוֹ בְּאַהֲבָה, אוּלַי יוֹעִיל בְּדֶרֶךְ זוֹ. וְהַיְנוּ מַמָּשׁ מִדָּה זוֹ, "לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ".

ובפרק ב-

יַרְגִּיל עַצְמוֹ לְהַכְנִיס אַהֲבַת בְּנֵי אָדָם בְּלִבּוֹ, וַאֲפִלּוּ הָרְשָׁעִים, כְּאִלּוּ הָיוּ אֶחָיו, וְיוֹתֵר מִזֶּה, עַד שֶׁיִּקְבַּע בְּלִבּוֹ אַהֲבַת בְּנֵי אָדָם כֻּלָּם. וַאֲפִלּוּ הָרְשָׁעִים יֹאהַב אוֹתָם בְּלִבּוֹ, וְיֹאמַר: 'מִי יִתֵּן וְיִהְיוּ אֵלּוּ צַדִּיקִים שָׁבִים בִּתְשׁוּבָה וְיִהְיוּ כֻּלָּם גְּדוֹלִים וּרְצוּיִים לַמָּקוֹם'.

וכעין זה כתב גם רבי חיים ויטאל בכמה מקומות בכתבי האר"י.

הכלל הוא כך- יש לאהוב את נשמת האדם מישראל, להתפלל עליו שישוב, ולשנוא תכלית שנאה את מעשיו הרעים. לעיתים גם את אופיו האישי יש לשנוא, אך לא את סגולתו נשמתו. מתוך כך יש להגיע להוכיח, מאמון ביכולתו לשוב אל ד' ולגלות את נשמת אלקים שבו.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות