שאל את הרב

מעמד הר סיני - אמת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/07/16 13:06 ב בתמוז התשעו

שאלה

שלום, אני לאחרונה התחזקתי ולכן התחלתי "לחקור" קצת לגבי האמונה שלי.

אני שמעתי כל מיני סיבות ל-"למה להאמין", שמעתי שצריך להאמין בגלל מעמד הר סיני, שהרי בו ראינו את ה' פנים אל פנים, ולכן בני ישראל האמינו, ואנחנו בתור מקבלי המסורת, שיודעים שהמעמד התקיים, גם נאמין. אבל זה קצת מוזר לדעתי, כי לפי מה שהבנתי מה שראו בהר סיני היה מעמד גדול עם קולות,רעמים,אש, עשן וכו' וזה לא בדיוק מוכיח את האמונה שה' כל יכול ובורא העולם. כל מה שראינו זה הרבה דברים שהם בעצם רק "ניסים", שיכול להיות שגם אפשר לעשות אותם בלי להיות הבורא וכל יכול. גם אם אומרים שבני ישראל לא התרשמו רק מזה, אלא גם משחזו את ה' בנבואה, זה לא משנה כלום, כי גם הנבואה ומה שהם "חזו" זה לא בטוח, יכול להיות שזה משהו מוגבל ולא כל יכול והבורא(אפשר להשפיע על אנשים להאמין בהרבה דברים, אני חושב), ואם כן, למה להאמין בהכרח שה' כל יכול?

עוד דבר שאני קצת מתלבט לגביו (הוא נשמע לא כל כך טוב), זה שאולי ה' הוא לא כל יכול, או לפחות אין לי סיבה להאמין בזה, ואנחנו מאמינים בו כי ראינו שהוא אכן עשה הרבה דברים ואנחנו מאמינים שזה ימשיך גם בעתיד, כמו שיבוא אליי בן אדם שמראה את הניסיון שלו בתחום מסוים, אני אבטח בו באותו התחום, ולכן אנחנו מאמינים. זה נראה לי קצת הגיוני,כי קראתי קצת בחלק של מעמד הר סיני בתנ"ך (ממש קצת ורק את הפשט), ואני מרגיש שאפשר לפרש את זה ככה.ה' מתחיל עם איך שעם ישראל ראו את מה הוא עשה, ומבטיח הבטחות בתמורה למשהו, הוא גם מראה סימנים על כוחותיו בהווה עם הענן והעשן וכו'. קשה להגיד מפה שהוא כל יכול. וזה נראה יותר הגיוני להגיד שבוטחים בו על ספק שהוא מסוגל למלא את הבטחותיו.

אבל זה קצת לא מתאים להלך הרוח של היהדות ולמה שה' מעיד על עצמו לפעמים, העקרונות של הרמב"ם ליהדות הם שה' קדמון, כל יכול, אין לו דמות הגוף וכו', ובתנ"ך, בסיפור על המלאכים שבאים אל אברהם (אני חושב) ה' אומר "היפלא מה' דבר", וכל אלה מצביעים על כך שצריך להאמין שה' כל יכול, אבל איך אפשר להאמין בזה? האם אני באמת צריך לנסות להאמין עד שתיתפס לי האמונה בראש, בין אם היא באמת צודקת לדעתי ,כרגע, ובין אם לא? זה מרגיש כאילו זה הדבר היחידי שאפשר לעשות לגבי זה. אולי זה אפילו מוצדק, ומה שאמורים לעשות.

עוד דבר ששמעתי זה שיש הרבה מתים קליניים שחזרו לחיים, וכל היהודים ,ורק הם,

תשובה

שלום אחי!
אתחיל בכך ששאלותייך יסודיות חשובות ולוואי וכל אחד בעמנו ישב וישאל את עצמו את השאלות הנוגעות לכל רובדי חיינו ולמעשה ליומיום שלנו. אחרי הכל אנחנו לא צריכים להיות "רובוטים" של דת אלא צריכים לבין ולהזדהות ועל כן קבל שאפו
ננסה לעשות קצת סדר ביחד ולאחר מכן אתן לך קצת מקורות וכיוונים להשלים באם יהיה חסר.
אתחיל דווקא בסוף – היהדות הינה דת – זו כבר אמירה אמנם פופלרית אך לא נכונה "עד הסוף" היהדות יותר עונה לקריטריון – לאום. שכן איך דתות בנויות? כאשר היחיד פונה לאלוהים אך כאשר אלוקים פונה לעם – זהו כבר סיפור אחר.
הנקודה ביהדות שהיא דווקא לאום זו העובדה שעצם היותנו חיים אותה מוכיחה את נכונתה. דהיינו נניח היינו מומיות, היה ניתן לחקור לגלות מה המסורת של המומיות, מהיכן הגיעו המלכים הפרעונים לתוך תיבות מקושטות וכן על זו הדרך. אנחנו- חיים. ספרנו – חי וקיים ואף הפך להיות לרב מכר הגדול בעולם. כך שחשוב לייצב את האמירה – כי אף שיש בנו מרכיב דתי, ההגדרה המדוייקת היא חיים יהודיים, על פי היהדות – שהיא לאום.
לגביי האמונה בה´, ראה, אכן בתקופת עבר עיקר ההתסמכות הייתה על מעמד הר סיני, שכן מעמד בו מיליונים, מיליונים!!! טוענים שראו ושמעו את דבר ה´ מדבר אליהם – זהו לא דבר הניתן "לפברק"(בעיקר, שגם המחקר היום מדבר על כך שהרעיון של פניית האדם לאלוקי האלוקים, דהיינו לא פנייה לכח ספציפי – שמש\נחל\רוח – הנה תקדים!). הנקודה היא שאם אכן לא היו ראוים דבר כזה, או שמא היה זה רק סיפור של התפרצות הר געש – כנראה הילדים שלהם היו נשארים עם החותם של "הר געש" ולא רואים איזו סיבה מיוחדת לקבל על עצמם 613 ציווים שונים הנוגעים לכלל נקודות החיים – לא כך?
אם אם תשאל אותי, היום, מצבה של היהדות גדול כפל כפליים – דווקא בזכות נביאינו, חשוב לעצמך עם המתנכלים לו זה אלפיים שנה, מערבבים אותו, מפזרים אותו על פני הגלובוס, אך הוא שומר על צביונו, על דרכו ובדיוק כפי שהנבואות בישעיהו, דניאל ועוד – מתגשמות אחת לאחת – עם שלם שב לארצו. האין זה פלא? האם היוונים הם אותם יוונים קדמונים? האם המצרים הם אותם פרעונים? ממש לא.
עם יחיד. עם סגולה – שיש לו הבטחה – שלא ימחה מעל פני האדמה.
כך שבאם נשלב את האמונה בהר סיני המורכבת – מהתגלות למיליונים בעת ובעונה אחת, מכך שזה לא היה טבעי שאדם ימציא דבר שכזה בתקופה הזו שהאלילים ה"מצומצמים" האם אלו ששלטו ונשלב בכך את ימינו אנו, ימי התגשמות הנבואה הישראלית – נראה כי הדברים אינם "בספק" אלא בוודאי.
כיוון שאנו מאמינים במעמד הר ביני אנו מאמינים בכל השאר- בסיפור הבריאה ובכלל המעשים בפשט בדרש ברמז ובסוד – ושם בהחלט הדברים מורכבים יותר ועמוקים יותר. מכורח מעמד הר סיני אנו מאמינים כי משה אמת ותורתו אמת וה´ אמת וכד´ – חלק מכך שה´ הינו אדון הכל, לומר שאנחנו מבינים הכל עד הסוף – לא. אנחנו מגיעים בענווה לתורה, ובכך אנחנו כל הזמן למדים ומעמיקים עוד ועוד.
כך שממש איננו נסמכים על סיפורים של מוות קליני או של גלגולי נשמות – אנחנו מאמינים בחיים המתגלים לפנינו! לא זקוקים להוכחות מעולם המתים.
ובשולי הדברים, שאלותיך נפלאות והן נוגעות בתחומים רבים וחשובים!
ממליץ בחום כן להשקיע ולהעמיק בנושאים האלו.
שווה להתחיל אולי בספרו של הרב שרקי – "קדושה וטבע" – שמכסה יחסית לא מעט סוגיות.
ובהמשך להוסיף גם שיעוריו במכון מאיר שגם הם נפלאים נהירים ומקיפים!
אם לא הייתי ברור או לא נגעתי בנקודה
בשמחה תמיד – hananb1081@gmail.com
בהצלחה ותודה!
חנן.

כתבות נוספות