שאל את הרב

שאלה על חבר שמתחתן

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 26/06/16 20:47 כ בסיון התשעו

שאלה

כבוד הרב היקר השלום והברכה,

הינני שואל בעבור חבר אשר טרם נכנס בשערי חופה הוא בן גילי.

ידוע שגבר טרם נישואיו לבחירת ליבו והולדת צאצאים מין הראוי שלא יעסוק בענייני קבלה.

עכשיו להבנתי לגבי לימוד תורתנו הקדושה על מרכיביה השונים התורה שבכתב ובעל פה הנחת תפילין וכיוצא בזאת אין חובה להיות נשוי, ואף מצווים אנו להניח תפילין מגיל 13 וכדומה.

שאלתי היא כזו, חברי, בקוראו דברי הלכה בתמימות רבה, מושפע מהטקסט בצורה ניכרת ומשמעותית. ניכר כי הוא מתחזק רבות.

הבעיה - הוא חש שהוא מגיע למדרגה רוחנית גבוהה ושוב הכל יחסי, אבל לגביו הוא מרגיש שהמילים יש להן משמעות כפשוטן הוא חיי את הווית סיפורי התנ"ך והדבר גורר ומביא לכך שמצד אחד הוא, כך סיפר לי לא יודע בוודאות אך מאמין שהוא יודע את יעודו בחיים והוא מרגיש שמצד אחד נפלה בחלקו זכות. מנגד, הוא חש שישנם כוחות שלילים ונגטיבים שמנסים להשפיע ולהתיש את רוחו.

הוא חושש שמא, כוחו לא יעמוד לו והוא יכשל קשות. חברי, הוא אוטודידקטור, הוא לא מעוניין לעשות לו רב וליהעזר באיש, משום שהוא חושש שאם ישתף מישהו בתבונותיו לגבי יעודו בחיים הדבר יוביל לפגיעה ביעודו שלהבנתו צריך להעשות בהיחבא.

הוא מרגיש שאם הוא ימשיך ללמוד לבד הוא יכשל כישלון חרוץ ויעודו ישלל ממנו, מפני שיפול נוכח המשא שהוא נושא על כתביו. לטעמו, הוא נדרש למצוא אישה ולשאתה לאישה. רק כאשר הוא יהיה לאדם יוכל לפרוס בפניה את יעודו, ויוכל הוא לעמוד בניסיונות הגדולים שלפניהם, שאם לא כן הנסיונות יעבירו אותו על דעתו.

השאלה כזו, האם עד אשר יכנס בברית הנישואין. האם לטעמך, צריך הוא להשתהות מקיום חלק מהמצוות משום הכוחות הגדולים העומדים למולו. או שמא, דווקא להרבות בלימוד תורתנו הקדושה, מה שיאפשר לו לעמוד בניסיונות ? (הוא מרגיש שאם הוא יתעמק בסוגיות יותר ויותר לבדו כוחו הנפשי לא יעמוד לו).

תודה כבוד הרב, ושנזכה לכל הטוב!

מחזקים את ידי תושבי אפרת.

תשובה

שלום

אין אמת בטענה שביטול לימוד התורה ומיעוט בקיום המצוות יש בהם כדי לחזק אדם. רק ריבוי אלה מחזק, והמעטתם היא השבר היותר נורא.
אלא שיש למצוא מי שילמד אותו ברמה הראויה לו, ובסגנון שהוא מסוגל להבין.

מזל טוב

כתבות נוספות