שאל את הרב

תכלת בציצית

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 24/06/16 12:51 יח בסיון התשעו

שאלה

לכבוד הרב

האם מותר/מצוה/אסור ללכת עם תכלת בציצית.

האם מותר/מצוה/אסור ללכת רק עם לבן?

האם בתכלת אפשר לקשור כמו לבן?

האם בלבן אפשר לקשור כמו תכלת?

כמה חוטי תכלת מתוך לבן זה מצוות תכלת?

האם מותר לקנות תכלת רדזין וללכת איתה?

האם כתוב בזוהר שאסור ללכת עם תכלת עד שיבוא המשיח?

האם גדולי ישראל הולכים עם תכלת?

האם מותר לברך על ציצית בלי תכלת?

האם מותר לעשות רק חוליות בלי קשר?

האם זה לא יוהרה וגאווה ללכת עם תכלת?

יעקב צדוק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

א. מצווה
ב. מותר
ג. מותר (ובלבד שהתחיל וסיים בלבן), אך מצווה לקשור בקשר המיוחד לתכלת כמבואר במנחות. יש כמה שיטות בהבנת הגמרא שם, תקשור כשיטת הגר"א שהוא מרבנן בתראי והלכה כמותו
ד. אסור, צריך להקפיד על מנהג החוליות והקשרים שנהגו בלבן
ה. נחלקו בזה הראשונים, וידיים לדבר שגם האמוראים נחלקו בזה. למעשה תטיל כראב"ד, חוט אחד שלם תכלת ושלושה לבנים לפני כריכה, כך שיוצאים שניים משמונה לאחר כריכה. אם קשרת כחוט רמב"ם יש להתיר את החוטים, ולהטיל במקומם חוט ראב"ד.
ו. אין ללכת עם תכלת זו, שהיא צבע בעלמא. ארגמן כהה קוצים הוא התכלת.
ז. לא כתוב שאסור להטיל בלי משיח. ובכלל, אין פוסקים כאגדתא אם הפשט מורה שיש מצווה דאורייתא לפנינו. ועוד, שתקופתנו היא עקבתא דמשיחא.
ח. חלקם כן, וחלקם לא. לכן זו אינה חובה אלא מצווה
ט. לדעת הגאון הרב ליאור אין לברך. לענ"ד זו דעת יחיד, ולכן יש לברך.
י. לרמב"ם כן, לרוב הראשונים לא. לכן גם מי שקושר כרמב"ם, יעשה קשר ראשון לצאת ידי רוב הראשונים
יא. הגר"א כתב (שנות אליהו ברכות) שאין דין יוהרא אלא בדבר הנעשה בלי מצווה כלל. אך דבר שיש בו מצווה והוא מהדר, אין בו דין יוהרא.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות