שאל את הרב

משחק כיסאות - דבר תורה לפרשת שלח-לך

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/06/16 00:04 יח בסיון התשעו

שאלה

[לעילוי נשמת סבי-מורי יחיאל מיכאל מיכל האס]

"פעם אחת היה מלך, והיה לו בן יחיד ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו לכן עשה משתה גדול. ובודאי בכל פעם שהמלך עושה משתה הוא שמחה גדולה מאד, בפרט עתה, שמסר המלוכה לבנו בחייו, בוודאי היה שמחה גדולה מאד.

והיו שם כל שרי המלוכה וכל הדוכסים והשרים והיו שמחים מאד על המשתה. וגם המדינה היו נהנים מזה שמוסר המלוכה לבנו בחייו, כי הוא כבוד גדול למלך.

וכשנעשו שמחים מאד עמד המלך ואמר לבנו:

היות שאני חוזה בכוכבים ואני רואה שאתה עתיד לירד מן המלוכה, בכן תראה שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה.

רק תהיה בשמחה. וכשתהיה בשמחה - גם אני אהיה בשמחה.

גם כשיהיה לך עצבות, אף על פי כן אני אהיה בשמחה על שאין אתה מלך. כי אינך ראוי למלוכה, מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה.

אבל [כשתהיה בשמחה - אזי אהיה בשמחה יתרה מאד]!".

סיפור זה של [רבי נחמן מברסלב] נראה מזעזע ביותר!

נשאל את אותו מלך – "זה מה שאתה אומר לבן היחיד שלך ביום הכי גדול של חייו!?".

איפה ה"יישר כוח" והברכות האבאהיות? איפה העידוד בשעת העצב?

"[וַיִּשְׁלַ֤ח אֹתָם֙ מֹשֶׁ֔ה לָת֖וּר אֶת-אֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֗ם עֲל֥וּ זֶה֙ בַּנֶּ֔גֶב וַֽעֲלִיתֶ֖ם אֶת-הָהָֽר. וּרְאִיתֶ֥ם אֶת-הָאָ֖רֶץ מַה-הִ֑וא וְאֶת-הָעָם֙ הַיֹּשֵׁ֣ב עָלֶ֔יהָ הֶֽחָזָ֥ק הוּא֙ הֲרָפֶ֔ה הַמְעַ֥ט ה֖וּא אִם-רָֽב. וּמָ֣ה הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁר-הוּא֙ יֹשֵׁ֣ב בָּ֔הּ הֲטוֹבָ֥ה הִ֖וא אִם-רָעָ֑ה וּמָ֣ה הֶֽעָרִ֗ים אֲשֶׁר-הוּא֙ יוֹשֵׁ֣ב בָּהֵ֔נָּה הַבְּמַֽחֲנִ֖ים אִ֥ם בְּמִבְצָרִֽים. וּמָ֣ה הָ֠אָ֠רֶץ הַשְּׁמֵנָ֨ה הִ֜וא אִם-רָזָ֗ה הֲיֵֽשׁ-בָּ֥הּ עֵץ֙ אִם-אַ֔יִן וְהִ֨תְחַזַּקְתֶּ֔ם וּלְקַחְתֶּ֖ם מִפְּרִ֣י הָאָ֑רֶץ וְהַ֨יָּמִ֔ים יְמֵ֖י בִּכּוּרֵ֥י עֲנָבִֽים]" (במדבר, פרק י"ג פסוקים י"ז – כ').

בפרשתנו, פרשת "[שלח-לך"] מסופר שמשה שולח 12 אנשים חשובים לתור את ארץ כנען המובטחת, איש אחד לכל שבט.

הוא מבקש מהם לבדוק דברים מסוימים ובסיסיים כמו חוזק האויב ומספרו. טיב הארץ ועוד. וכמובן – להביא הוכחה לדבריהם.

"[וַיְסַפְּרוּ-לוֹ֙ וַיֹּ֣אמְר֔וּ בָּ֕אנוּ אֶל-הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֣ר שְׁלַחְתָּ֑נוּ וְ֠גַ֠ם זָבַ֨ת חָלָ֥ב וּדְבַ֛שׁ הִ֖וא וְזֶה-פִּרְיָֽהּ. אֶ֚פֶס כִּֽי-עַ֣ז הָעָ֔ם הַיֹּשֵׁ֖ב בָּאָ֑רֶץ..

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות