שאל את הרב

מצוות ציצית

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 23/06/16 01:27 יז בסיון התשעו

שאלה

האם בימינו יש חיוב במצוות ציצית והאם הציצית צריכה להיות פתיל תכלת או רגילה

תשובה

שלום!

ישנה מצווה מהתורה שעל בגד שיש לו ארבע פינות (כנפות) לפחות - לקשור לו ציצית לפני הלבישה, ומצווה זו קיימת גם בימינו.

עם זאת, מי שלובש רק בגדים שאין להם ארבע פינות (כמו רוב הבגדים בימינו) לא חייב לשים ציצית. אמנם בזמן תפילת שחרית יש להקפיד להתעטף בציצית, כיוון שקוראים את הפסוקים של פרשת ציצית. כמו כן נהגו כל ישראל להכין וללבוש בגד מיוחד לשם קיום המצווה, הנקרא "טלית קטן", ואעתיק לך מדברי הרמב"ם בסוף הלכות ציצית:

"אף על פי שאין אדם מחוייב לקנות לו טלית ולהתעטף בה כדי שיעשה בה ציצית, אין ראוי לאדם חסיד שיפטור עצמו ממצוה זו. אלא לעולם ישתדל להיות עטוף בכסות המחוייבת בציצית כדי שיקיים מצוה זו. ובשעת התפלה צריך להזהר ביותר. גנאי גדול הוא לתלמידי חכמים שיתפללו והם אינם עטופים (והרב מרדכי אליהו זצוק"ל הוסיף בספר הלכה שלו: ובדורנו גנאי זה הוא לכל אדם). לעולם יהא אדם זהיר במצות ציצית שהרי הכתוב שקלה ותלה בה כל המצות כולן שנאמר "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה'".

ועל סגולת מצוות הציצית אמרו חז"ל שמוחזק שלא יחטא, ושיראה את פני השכינה. ונתנו רמז לכך שהיא שקולה כנגד כל המצוות (כלומר: הציצית עוזרת לנו לשמור את כל המצוות), שהרי הגימטריה של המילה "ציצית" הוא 600, ואם נוסיף 8 חוטים שיש בכל פינה וחמישה קשרים שבהם קושרים אותם, יוצא בסך הכל 613, שזה מספר המצוות.

לגבי חוטי התכלת: המצווה היא בוודאי לשים חוטי תכלת, כלשון הפסוק: "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת". אלא שבמהלך הדורות, בשל גזרות והגבלות של מלכי הגויים והתייקרות של החומר, אבדה מעם ישראל המסורת מהו צבע התכלת המדובר, ולבשו ציצית רק עם חוטים לבנים ללא תכלת. ההלכה היא שכל מצווה עומדת בפני עצמה, וגם לבישת ציצית עם חוטים לבנים היא מצווה (אלא שחסרה המצווה הנוספת של התכלת).

כיום, ברוך ה', נערכו מחקרים וזוהה החומר ממנו הופק חומר התכלת, שהוא חילזון הארגמון קהה הקוצים, והוא משווק ע"י עמותת פתיל תכלת.

יש רבנים שאינם מקבלים את הזיהוי מטענות שונות כמו: חוסר ודאות מוחלטת, טענה כי זיהוי מדעי-ארכיאולוגי אינו תקף אלא יש צורך במסורת (הרב סולוביצ'יק), מקורות על פי הקבלה כי התכלת תחזור רק בזמן הגאולה (הרב מרדכי אליהו זצ"ל).

עם זאת, יש רבנים חשובים שקיבלו את הזיהוי ושמים תכלת בבגדיהם, ביניהם הרב דוב ליאור שליט"א, הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, הרב מאזוז שליט"א, הרב צבי שכטר שליט"א, הרב צפניה דרורי שליט"א, הרב שמואל טל שליט"א, הרב שריה דבליצקי שליט"א, הרב זילברמן שליט"א ועוד.

* התשובה נכתבה ע"י חתנו של הרב עוזיאל אליהו שליט"א.

כתבות נוספות