שאלה
לכבוד הרב שלום,
הרב קוק מצוטט הרבה כמי שאמר "הישן יתחדש והחדש יתקדש".
מצד שני, לעומת האמירה הזאת, הוא לא היה חדשן במובן של שינוי ההלכה ויצירת תורה חדשה אם אפשר לקרוא לזה כך. היום יש תנועות שבשם האימרה הזאת עושות מהפכות בתורה עצמה.
האם הרב קוק התכוון לזה? ואם כן, למה לא הלך לשם בעצמו? ואם לא, למה התכוון?
בכבוד רב ובתודה אורי
תשובה
שלום
אם הרב היה כותב שהחדש יתחדש, אזי היתה בזה כעין אמירה של חידוש ושינוי התורה ח"ו.
לכך כתב הישן יתחדש. רק הישן יכול להתחדש, ולא החדש עצמו. כל חידוש שאינו ישן ביסודו, הינו פגום.
מהו חידוש ישן? זהו לבוש חדש לתורה הנאמנה לנו. ההלכה לא תשתנה כלל, האמונה לא תשתנה, התורה לא תשתנה. אך ההסבר, ההבנה, אלה חייבים להתחדש.
בנוסף, ישנו חידוש במציאות, אשר בה אין תנאים לחלות חובת הלכה מסויימת.
אסור לפסוק אחרת מהדורות הקדמונים, ואסור להאמין אחרת ממה שהוכרע בדורות הקדמונים. אך אנו יכולים להבחין שהלכה פלונית אינה חלה במקרה פלוני משום שאין המקרה עומד בתנאי ההלכה. למשל המצווה ללכת עם תפילין כל היום, אינה חלה על אדם שלא יכול לשמור על נקיון גופו ורעיוניו. ההלכה לא השתנתה אלא המציאות, האנשים בימינו אינם במצב בו ההלכה נאמרה.
אך לו יבוא אדם ויאמר שפעם חשבו שיש להניח תפילין, ולדעתו טעו ואין בזה צורך ואין בזה מצווה וחשבו כך כי לא היו חכמים וכדומה, אזי זהו כופר במסורת תורת משה.
מצוות סוכה חלה כאשר אדם מסוגל, תשבו כעין תדורו. אך אם אינו מסוגל כי יורד גשם, הוא פטור. האם באירופה השתנתה ההלכה משום שלא ישבו בסוכה כמעט בשל הגשמים?! רק המציאות השתנתה ממזג הרוח הנעים של א"י וממילא חלות ההלכה לשבת ולישון בסוכה לא באה לידי ביטוי.
כל טוב